Gépkülönlegesség érkezett a Közlekedési Múzeumba
2012. március 1. 09:40 MTI
Egy 112 éves gőzlokomobil érkezett hétfőn a Közlekedési és Mezőgazdasági Múzeum Városligeti épületébe az intézmény márciusban nyíló, a Dualizmus technikatörténetét bemutató kiállítására.
Az 1900-ban készült gőzlokomobilt a múzeum budapesti tanulmánytárából szállították át a Városligeti épületbe. A gépmatuzsálemet hasonló korú társaival együtt március közepén nyíló Szabad a pálya című tárlaton mutatják majd be.
– A gőzlokomobil egy mikrobusz méretű, de külsőre egy gőzmozdonyhoz hasonlító szerkezet – mondta Domonkos Csaba, a múzeum kommunikációért felelős munkatársa. – Ez a közelgő kiállítás egyik legérdekesebb darabja, amely amellett, hogy 112 éves, három méter hosszú, három méter magas és csaknem két tonnát nyom – ismertette a szervező.
A Hoffher-Schrantz-Clayton-Shuttlerworth féle gőzlokomobil a 19. század mezőgazdaságát forradalmasító eszköze volt. A szerkezetet 1845-ben találta fel az angol Nathaniel Clayton hajóskapitány és Joseph Shuttleworth géptechnikus, akik 1857-től az Osztrák–Magyar Monarchia területén is forgalmazni kezdték berendezéseiket. A gép célja elsősorban a mezőgazdasági munka könnyítése, de leginkább a cséplőgépek energiaellátása volt.
A lokomobil nem volt önjáró, állati erővel vontatták. A szerkezetet szinte minden éghető anyaggal lehetett fűteni: szénnel, fával, tőzeggel, fűrészporral, csutkával vagy akár szalmával is. A gőzenergia alkalmazása jelentősen megkönnyítette a mezőgazdasági idénymunkákat, így a gőzlokomobil segítségével nagyüzemi szintre emelkedett a gabonacséplés.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.