2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Pauer Gyula 1956-os kiállítása a Párizsi Magyar Intézetben

2011. november 6. 10:00 MTI

Pauer Gyula Kossuth- és Munkácsy-díjas képzőművész közéleti munkáiból nyílt két kiállítás a Párizsi Magyar Intézetben, az 1956-os forradalom és szabadságharc leverésének 55. évfordulója alkalmából.

A földszinti kiállítótérben Budapest szétlövetése címmel egy eredetileg köztérre álmodott tárlat látható, amely az öt évvel ezelőtt a Nemzeti Galériában bemutatott anyagnak egy szűkebb változata.

A 16, úgynevezett "pszeudo márványsztélét" Pauer Gyula egy barátja apjának 1956-os fotói alapján készítette. Az ötven éven át egy szekrény mélyén őrzött, mintegy száz felvételből a képzőművész azokat a képeket választotta ki, amelyek olyan helyeket ábrázolnak, ahol maga is megfordult 15 évesen. Ezek alapján festette meg a budapesti látképeket egy-egy márványtáblára kifeszített vászonra.

A Budapest szétlövetését ábrázoló, kálváriára emlékeztető stációkon egyebek mellett a Corvin köz, az Akácfa utca, a Rókus-templom, a ledöntött Sztálin-szobor, a Magyar Rádió vagy a New York-palota épülete látható. A tárlatot Víg Mihály hangkörnyezete egészíti ki, amelyet korabeli slágerekből remixelt. A dalokat Darvas Ferenc zeneszerző gyűjtötte össze.

Az emeleti kiállítótérben Pszeudo címmel Pauer Gyulának a fényképezéssel kapcsolatos, elsősorban a rendszerváltás előtti közéleti munkái láthatók, amelyek miatt az 1970-es években a hivatalos művészetpolitika által tiltott művész lett - mondta Rauschenberger János, a tárlat kurátora, aki a Párizsi Fotóhónaphoz kapcsolódóan válogatott Pauer teljes életművéből. A hetvenes években a pszeudo egyfajta politikai kritikaként jelent meg, arra világított rá, hogy az uralkodó szocialista realizmus művészeti felfogásában minden hamis, manipulált, tehát pszeudo.

Láthatók egyebek mellett az 1978-ban megvalósított, de a hatóságok által azonnal megsemmisített monumentális szabadtéri alkotásról, a 131 feliratos táblából álló Tüntetőtábla erdőről készült fotók vagy a Vatikánnak ajándékozott 1991-es Torinói lepel szobor.

Pauer Gyula a nyolcvanas évek közepétől elsősorban látványtervezésével foglalkozik, nevéhez fűződik Tarr Béla több filmjének - amelyekben szerepelt is - díszletterve. A pénteken nyílt kiállítások partnere ezért a Pompidou Központ, amely a Párizsi Őszi Fesztivál kiemelt rendezvényeként november 29. és január 2. között nagyszabású retrospektív filmsorozattal tiszteleg Tarr Béla munkássága előtt.

A Pauer-tárlatok december 17-ig tekinthetők meg a Párizsi Magyar Intézetben.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár