Piros telefonfülke a brit formatervezés klasszikusai között
2011. augusztus 29. 15:46 BBC News
A brit utcák elmaradhatatlan kiegészítőjének számító piros telefonfülke és a közlekedési lámpa is bekerült a londoni Design Museum brit formatervezési klasszikusokat felvonultató gyűjteményébe.
Korábban
A piros telefonfülkét 1936-ban V. György király megkoronázásának huszonötödik évfordulójára való megemlékezés alkalmából helyezték forgalomba. (A király 1910-től uralkodott, de csak 1911-ben koronázták meg. 1936 januárjában hunyt el.)
Az idén 75. születésnapját ünneplő fülke tervezője, az építész Sir Giles Gilbert Scott nevéhez egyebek között olyan munkák kötődnek, mint a liverpooli székesegyház és a londoni Battersea erőmű. A kezdetben "jubileumi fülkeként" elhíresült piros kabin lett az első szabványos telefonfülke, amelyet Nagy-Britannia-szerte forgalomba helyeztek.
A mostantól szintén klasszikusnak számító közlekedési lámpa David Mellor tervei alapján készült, aki egyedi evőeszközeivel szerzett magának hatalmas hírnevet a szigetországban. Az elismert brit formatervező, Sir Terence Conran által "Nagy-Britannia legnagyobb háború utáni termékdizájnerének" nevezett Mellort 1965-ben bízta meg a környezetvédelmi minisztérium az addig használt forgalmi jelzőlámpák újratervezésével. A még mindig forgalomban lévő fényjelzők mellett az ő kézjegyét őrzik a hagyományos brit utcaképhez hozzátartozó közlámpák, buszmegállók, köztereken lévő ülőhelyek és szemetesládák is.
A londoni múzeum This Is Design (Ez dizájn!) című tárlata a brit klasszikusokat tartalmazó gyűjteményének olyan darabjait vonultatja fel, mint az Anglepoise asztali karos lámpa és a brit országutakat szegélyező útjelző táblák.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Ostromok és újjáépítések kísérik végig a Vigadó történetét
- A véres polgárháború, amely megihlette a Sárkányok háza alkotóját 10:30
- Már az 500. kiállítást tartja a népszerű Nyitott Műhely 10:25
- Uralkodására visszagondolva csak nosztalgiát érzett Uganda egykori diktátora 09:50
- A Párt és a forradalom között egyensúlyozva igyekezett konszenzust találni Nagy Imre 09:05
- A Szovjetunió mellett Csehszlovákia és Jugoszlávia felé is jóvátétel terhelte Magyarországot tegnap
- Több ezer embernek kellett elhagynia otthonát a Pinatubo kitörése miatt tegnap
- Tíz kihagyhatatlan nyári színházi bemutató tegnap
- Hibás politikai döntések sorozata vezetett a Magna Carta kiadásához tegnap