A Balti-tenger szellemhajója
2011. július 18. 10:48 MTI
Miként néztek ki pontosan és mit szállítottak a 17. századi észak-európai kereskedőhajók? És miként lehetséges, hogy a jéghideg hullámsír mélyén is tökéletes állapotban megőrződött az egyik példányuk? A kérdésekre a választ a National Geographic Channel egyik legújabb dokumentumfilmje próbálja megadni.
Korábban
Amikor a veterán repülőgépes óceánfelderítő, Ola Oskarsson évekkel ezelőtt egy svéd kémrepülőgép maradványai után kutatott – melyet 1952-ben, a hidegháború idején a szovjetek lőttek le a Balti-tenger felett –, az általa keresett légijármű roncsa közelében egy különös árnyfoltra lett figyelmes lokátora képernyőjén. Rutinos felderítőként azonnal tudta, hogy miről van szó: „Abban a pillanatban, hogy megláttam azt az elmosódott, mégis jellegzetes alakú foltot, bevillant előttem egy nagy vitorláshajó képe. Rögtön tisztában voltam vele, hogy egy nagyon régi hajóroncsra bukkantam” – nyilatkozta a felfedezés perceiről.
Az Ola Oskarsson által megtalált „Szellemhajó” létezése mindezzel együtt nem volt meglepetés a történészek és hajózás múltjának ismerői számára, hisz a Balti-tenger mélyén számtalan favázas hajó roncsát beazonosították már, lévén a térség évezredek óta fontos hajózási útvonalak csomópontjául szolgál, ahol – háborúban és békeidőben egyaránt – megszámlálhatatlan hajó süllyedt el az idők folyamán. A Szellemhajóval kapcsolatban az igazi tudományos szenzáció tehát sokkal inkább a roncs kitűnő állapota volt, melyet a tudósok a Balti-tenger ezen részének alacsony – a hajóférgeknek nem kedvező – sótartalmának tulajdonítanak.
A Balti-tengerben megtalált roncsok közül egy Vasa nevű – 1628-ban, az első útján elsüllyedt – hadihajó maradványa a leghíresebb; az 1961-ben felszínre hozott, majd tökéletesen restaurált hajó ma Svédország egyik leglátványosabb turistaattrakciója. A Vasa és a Szellemhajó között azonban van egy fontos különbség: míg az előbbi hadi célokat szolgált, az utóbbi kereskedőhajó volt.
Fred Hocker, a Vasa Múzeum kutatási igazgatója így értékelte a felfedezés jelentőségét: “A Szellemhajó roncsa egy rendkívül izgalmas lelet, mert míg a Vasa a 17. század első felének jellegzetes hadihajóját személyesíti meg, a mostani roncsunk ugyane kor kereskedőhajóira autentikus példa. Ha módunk volna részletekbe menően megvizsgálni a roncsot, rengeteg új ismerettel gazdagodhatnánk a Balti-tenger és egész észak-európai térség 17. századi tengerészeti és kereskedelmi szokásaival kapcsolatban.
A Szellemhajó tudományos jelentősége tehát – az időszak egyetlen, tökéletes állapotban megőrződött kereskedőhajóként – felbecsülhetetlen. Ahhoz azonban, hogy a kutatók az általa őrzött titkokat megfejtsék, valamiként le kell merülniük hozzá – de ez nem lesz könnyű, mert a roncs 130 méter mélyen fekszik, és a Balti-tenger vize túl hideg és veszélyes a merüléshez ezen a tájon. Ilyen körülmények között Ola Oskarsson és csapata első lépésként egy kamerákkal felszerelt, távirányítású robottal kísérli meg a kutatást, mely reményeik nemcsak lemerül a roncshoz, de be is hatol a kajütökbe, a raktérbe és a kapitányi fülkébe.
A National Geographic Channel 2011. augusztus 14-én, vasárnap este 10-kor bemutatandó ismeretterjesztő filmje az utóbbi idők egyik legnagyobb jelentőségű hajóroncsleletének titkait igyekszik kifürkészni.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap