Veszélyesek a holokausztról szóló szerepjátékok
2011. január 28. 09:33
Az amerikai Hammond iskola hatodikos diákjai drámapedagógiai játékkal emlékeztek a holokausztra. A mini-színházak ugyan segíthetnek az előítéletek eloszlatásában, de sok buktatót is rejtenek magukban.
Korábban
„Zsidóknak és kutyáknak tilos a bemenet” – ez a felirat fogadta két napig a projektbe bevont osztály tanulóit, akiket két csoportra, „nácikra”, és „zsidókra” osztottak. Az első csoportba kerültek a terem első padsoraiban foglaltak helyet, s tanítójuk megkülönböztetett figyelemben részesítette őket, míg a „zsidók” hátul ültek, ruháikra pedig csillagot festettek – mondta el a játékot felügyelő Karen Shull.
Ilyen és ehhez hasonló játékokat az egész országban rendeznek, hogy ezzel is felhívják a figyelmet: az előítéleteket könnyen lehet adaptálni. Míg a Hammond-féle projekt szigorúan szervezett és kevés kritika övezi, az oktatási szakértők szerint más esetekben könnyen kicsúszhat a tanár kezéből az irányítás és ezzel akaratlanul is árthatnak a diákoknak.
A játék a Hammondban sem ment zökkenőmentesen, sokan elsírták magukat, amikor realizálták: másodosztályú státusba kerültek – mondta el Shull, aki a szerepjáték végeztével felcserélte a két csoportot, így mindenki megtudhatta, milyen a másik bőrében lenni. „Az első csoportba tartozó diákok rendkívül elnyűttek voltak, majd beszédük megváltozott, érdekes volt, hogyan váltanak szerepet. Sokan mondták: örülök, hogy végre újra német lehetek” – tette hozzá.
Hétfőn hatvannyolc diák ragad tollat, hogy egy esszében számoljon be tapasztalatairól; kedden New Yorkból érkezik hozzájuk egy holokauszt túlélő, aki testközelből számolhat be második világháborús élményeiről.
Ezek a szerepjátékok igen elterjedtnek számítanak a világon, az oktatási szakértők azonban nem győzik hangsúlyozni, hogy a performanszokat mennyire körültekintően kell szervezni. A baj akkor következik be, amikor a már amúgy is érzelmi problémákkal küszködő diákok túl agresszívvá válnak – nyilatkozta Nathan Carnes, az USC’s College of Education segédprofesszora. „A középiskolások nagyon kellemetlen helyzetben vannak. Óvatosnak és lelkiismeretesnek kell lenni ezekkel a tanulmányi tapasztalatokkal kapcsolatban. Másrészről viszont tudjuk, hogy a tanítás legmagasabb foka maga a gyakorlat” – tette hozzá.
A holokauszt szerepjátékok négy éve zajlanak a columbiai Hammond magániskolában, ahol az évi tandíj átlagosan több mint 13 ezer dollárra rúg. A szülők korábban nyilatkozatot tettek, hogy gyermekük részt vehet a programban, s ezt aláírásukkal is tanúsítaniuk kellett. Eddig ugyan egyetlen diák sem lépett ki a projektből, néhány szülő azonban panasszal élt a szerepjátékok miatt. Általában elmondható, hogy a tanárok jól felkészülten érkeznek az órákra, s bőségesen ellátják információkkal a diákokat, mi történt a harmincas évek Németországában.
Laura Riley középiskolai földrajztanár elmondta: a kétnapos projekt szigorú menetrendet követ, így a diákoknak nincs idejük egymás piszkálására. A diákokat az ebédlőben és az öltözőkben is két csoportra szedik, ami Riley szerint két célt szolgál: „Meg szeretnénk őket ismertetni az egyenlőtlenség élményével, ugyanakkor biztonságban tartjuk növendékeinket”.
A szimulációs játékok őse Jane Elliott 1967-es kísérlete, amely a diákokat szemük színe alapján osztotta kétfelé; a tanárnő a kékszeműeknek azt mondta, sokkal értelmesebbek, mint barna társaik, s ekkor meglepődve tapasztalta, hogy az első csoport tagjai úgy kezdtek el viselkedni, mint akik felsőbbrendűek lennének. Azóta sokféle témában rendeztek szerepjátékokat (ilyen volt például a rabszolga-kereskedelmet bemutató Underground Railroad projekt), s újabban egyesek arra hívják fel a figyelmet, hogy a projekt kiváló lehetőség lenne a muzulmánok és a spanyolajkúak iránt tanúsított előítéletek lebontásához.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
21. A világvallások és összehasonlításuk
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Miért nem ettek a japánok 1200 éven át húst?
- Miként gondolkodtak isteneikről a vikingek?
- Nem a vallási ellentétek okozták VIII. Henrik szakítását Rómával
- Hol van Keresztelő Szent János feje?
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Az iszlám születése – ki volt Mohamed próféta?
- Kincsekért, foglyokért, dicsőségért vagy vallásuk védelmében támadtak a vikingek Európára?
- „Az elképzelhető legarrogánsabb és leggonoszabb emberek”: kik voltak a török elit keresztényből lett muszlimai?
- Öngyilkosság vagy megvilágosodás – így mumifikálták önmagukat a buddhista szerzetesek
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.