Megvalósul da Vinci álma
2010. szeptember 27. 08:18 MTI
Megvalósulni látszik Leonardo da Vinci egy terve: a pusztán emberi szárnyverdeséssel hajtott repülőgép.
Korábban
Kanadai mérnökhallgatók szárnylengető légi masinát alkottak, amellyel sikerült a levegőben maradniuk és haladniuk csaknem 20 másodpercen át. A tesztszárnyalást videóra vették, és tanúja volt a nemzetközi repülési szövetség egy tisztségviselője is.
A diákok önhajtásos repülőjének neve: Snowbird (Fenyőpinty). Tömege mindössze 40 kiló, szárnyainak szélessége viszont 32 méter - akár egy utasszállító nagygépnek. Pilótája lábbal hajtja a szárnyakat verdesésre bíró mechanikát. Hogy a Fenyőpinty felemelkedhessen a földről, vontatóautóra van szükség, ám utána megy "magától", pontosabban pilótájától.
Mozgása kissé részeg madáréra hasonlít. A bemutatórepülésen 145 métert szállt a madárember, átlagsebessége 25,6 kilométer volt óránként. (Összehasonlításul: a repülés úttörői, a Wright fivérek 12 másodpercet repültek és 37 métert tettek meg első légi bemutatójukon, 1903-ban.) A landolást ugyanakkor megsínylette a Pinty: megsérült, annyira, hogy azóta is a földre kényszerül, ami másfél hónapot jelent, mivel a bemutató még augusztus elején volt, ám a repülés filmfelvétele csak most került be a híradókba. A kanadai diákok nagykapacitású számítógépet is használtak Pintyük megtervezéséhez.
Pusztán emberi erővel hajtott repülők már 1977 óta vannak, de azok légcsavarosak és pedállal kell tekerni, azaz egyfajta légbiciklik - adta hírül a The Daily Telegraph című brit lap.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Ostromok és újjáépítések kísérik végig a Vigadó történetét
- Kevés örömet lelt a pesti társasági életben Berzsenyi Dániel 15:05
- Imre király egyedül fogta el lázadó öccsét 14:20
- Nem nyerte el a korabeli kritikusok tetszését Beethoven IX. szimfóniája 09:50
- Eredetileg veszélyesnek tartották a Nagy-Britanniát és Franciaországot összekötő alagutat tegnap
- Érvénytelen házasságok és törvénytelen gyermekek tarkították Anglia történelmét tegnap
- Rooselvelttől kapott segítséget a nácik elől menekülő Freud tegnap
- Hazugságok sora kísérte Peary északi-sarki expedícióját tegnap
- Épített fény címmel nyílt kiállítás Lucien Hervé munkáiból a zürichi Le Corbusier-pavilonban tegnap