Késve küldött vészjeleket a Titanic
2010. április 14. 15:26 The Daily Telegraph
A Titanic ütközése után 45 percen át még nem sugárzott vészjeleket - derül ki egy nemrég megjelent könyvből, pedig a megfelelő döntés esetén szinte az összes utas menekülhetett volna.
Korábban
Tim Maltin múlt héten megjelent, 101 Things You Thought You Knew About The Titanic... But Didn't című könyvéből megtudhatjuk, hogy a katasztrófa bekövetkezte utáni 45 perc a károk felmérésével telt, pedig ha korábban riasztják a többi hajót, akkor jóval több utast megmenthettek volna. A viszonylag közeli Californian például szinte azonnal a helyszínre siethetett volna, ám mikor a vészjelzést megkapták, a legénység már aludt, és csak hajnali fél hatkor tudtak elindulni, amikor már késő volt.
Emellett a szerző szerint a tisztek nem akartak pánikot kelteni, és amíg nem tudták mi a baj, inkább titokban tartották a dolgot. A szerző szerint a mentőcsónakokat is a vészjelzéssel egy időben kezdték el leengedni – azonban ez is jóval hatékonyabb lett volna, ha közvetlen az ütközéskor adtak volna rá utasítást.
A két évig tartó kutatást Maltin a legjelesebb Titanic-szakértőkkel közösen lefolytatva arra is rájött, hogy Smith kapitány akármennyire is tehetséges volt, nem volt felkészülve a hajó méreteire. Amikor kifutottak Southamptonból, majdnem nekimentek egy amerikai hajónak - a csatorna ugyanis több kisebb járművel volt tele. A kitérés hullámai ekkor a másik hajón csapódtak le, és annak legénységét besodorták a vízbe. Emellett azt már korábban is tudták, hogy Smith “érdeme” volt az is, hogy a Titanic testvérhajójával, az Olympiccal sikerült nekimennie a New York-i dokknak.
Mindamellett Smith versenyt futott az idővel, és az Olympic korábbi rekordját szerette volna megdönteni. A versengésnek katasztrofális eredménye volt: az 1912 áprilisában elsüllyedt óceánjáró tragédiájában 1517-en haltak meg.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Fennállása alatt számos történelmi személy szobrát lecserélték a millenniumi emlékművön
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.