A katapult tervezőinek érdeme a biztonsági öv
2009. augusztus 27. 08:25 MTI
Fél évszázada fejlesztették ki a legfontosabb autós biztonsági eszközt, a hárompontos biztonsági övet. A jelenleg utcákon lévő 600 millió autóból az elmúlt ötven évben egymilliót mentett meg a biztonsági öv.
Korábban
Civilizációnk jellegzetes vonása, hogy csak a kerék, de nem a fék felfedezőjét ünnepeljük, noha bevezetése sok ember életét mentette már meg. A legfontosabb autós biztonsági eszköz viszont kétségtelenül a biztonsági öv, amely az 1959. augusztus 13-án a svédországi Kristianstadban útjára indított első hárompontos biztonsági övvel felszerelt Volvo PV544-es óta már fél évszázados történetre tekinthet vissza.
A biztonsági öv ma is használt formában a korábban a Saab repülőgyárában katapultülésekkel kísérletezve tapasztalatot szerzett Volvo fejlesztőmérnök, Nils Bohlin (1920-2002) tervezőasztalán született. Csak a derekat tartó (kétpontos) biztonsági öv persze már Sir George Cayley (1773-1857) repülőjében is szerepelt. 1949-ben az amerikai Nash autógyár Ford modelljei esetében szintén volt lehetőség a biztonsági öves változat megvásárlására. 1958-ban a svéd Saab rendszeresítette a biztonsági övet, kétpontos változatban. Roger Griswold és Hugh De Haven pedig már 1951-ben hárompontos övet fejlesztett, ám annak rögzítése még középen volt.
A V alakú, hárompontos, egy kézzel is könnyen kezelhető öv lényege a mellkason keresztbefutó átlós és a medencénél elhelyezkedő vízszintes hevederek kialakítása volt, amely a test legnagyobb teherbírású területein osztja szét az erőt, felére csökkentve a baleseti sérülések lehetőségét. A Volvo szabad hozzáférésű szabadalmaként 1959 óta piacra került fejlesztés a hatvanas évek végére kezdett igazán elterjedni. A későbbiekben előfeszítővel, erőelosztóval az eredeti forma hatékonyságát még tovább növelték.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
16. A modern demokráciák 17–18. századi gyökerei
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- A lámpásokból kifogyó olaj mentette meg Whitehaven kikötőjét a „rebellis” amerikaiaktól
- Hogyan kerültek franciák vagy éppen magyarok az amerikai függetlenségi háború csatatereire?
- Bibliáját és sakk-készletét vitte magával a vesztőhelyre I. Károly angol király
- Nem tartotta tiszteletben az angol alkotmányosság alapját Földnélküli János
- 10 tény az amerikai függetlenségi háborúról
- 10 arcpirító adónem a brit történelemből – a gyufaadótól a tudásadóig
- Mániákusan igyekezett kijavítani műveltségbeli hiányosságait az első amerikai elnök
- Az egyetlen nő, aki aláírta az Egyesült Államok Függetlenségi Nyilatkozatát
- Ilyenek voltak Amerika pajzán alapító atyái
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap
- 10 meglepő tény a vasút történetéből tegnap