Gőzösök és dízelek: kiállítás a 125 éves Keleti pályaudvarról
2009. augusztus 25. 15:23 MTI
Korabeli képeslapok, fényképek és tervrajzok láthatók egyebek mellett a 125 éves a Budapest-Keleti pályaudvar című, az épület Lotz-termében látható kiállításon; a tárlat megnyitását megelőzően emléktáblát avattak a pályaudvar falán.
Korábban
A két hónapon keresztül megtekinthető kiállítás a Keleti pályaudvar történetét mutatja be 1884-től kezdve napjainkig: a dokumentumokat, fotográfiákat nézegetve és a tablókat olvasgatva az érdeklődők betekintést nyerhetnek az épület építésének mozzanataiba, a Lotz-terem felújításába, a háború és újjáépítés folyamatába is, de különböző életképek is helyet kaptak a tárlat anyagában.
A megnyitón Vörös Tibor, a MÁV Zrt. főépítésze elmondta, hogy Budapest jelentős létesítményét, a Keleti pályaudvart 1884. augusztus 16-án adták át. Az épület a magyar építészet kiváló alkotása. Felhívta a figyelmet az impozáns főhomlokzatra, amely egyedülálló művészi megfogalmazása a vasút, a társadalom és gazdaság kapcsolatának, a gőz születésének.
Elmondta: a pályaudvar vasszerkezetét Feketeházy János hídépítő mérnök tervezte. Az ötrészes, monumentális, reneszánsz mintázatú kapuzat és az épület valamennyi kovácsoltvas díszítése Jungfer Gyula európai hírű műlakatos keze munkája, a csarnokot Lotz Károly festményei, valamint Than Mór freskói ékesítik. Baross Gábor közlekedési miniszter szobrát 1898-ben helyezték el az épület előtt - hangsúlyozta.
Az első villanyvontatású vonat 1932-ben gördült ki a Keletiből, amelyet a második világháború alatt több bombatalálat ért, erősen megrongálódott. A front elvonulása után a vasutasok azonnal hozzáláttak a károk helyreállításához, így az első szerelvény 1945. február 28-án befuthatott a pályaudvarra.
A Baross tér átalakítása 1969-ben kezdődött meg, a metróépítéssel egyidejűleg jelentősen megváltozott a homlokzati rész előtere. A végállomás előtt aluljárórendszert építettek ki többek között a személypénztárak és más kiszolgáló egységek számára. 1986-ban újabb nagyszabású felújítás kezdődött, amely 1989-ben fejeződött be. A főépítész becslése szerint a pályaudvaron átadása óta egymilliárd látogató fordult meg.
A kiállítás megnyitását megelőzően a résztvevők márványból készült emléktáblát avattak az épület külső falán, emléket állítva a 125 esztendős Keleti pályaudvarnak.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2014
- Így látta a sajtó Kárpátalja visszafoglalását
- Az embermentő Jane Haining
- Mi történt Kamenyec-Podolszkijban?
- A bundázás egyidős a futballal
- A hét törpe kalandjai Auschwitzban
- A kóser konyha különlegességei
- Hogyan kampányoltak a római politikusok?
- A numerus clausustól a numerus nullusig
- Így temettük el "Kossuth apánkat"
- A maffia információi segítették a szövetségeseket a szicíliai partraszállásnál 09:05
- Hiába szereztek fegyvereket, mégsem tudtak megszökni a rabok az Alcatrazból tegnap
- Több ezer harckocsit és repülőgépet vetettek be a szovjetek Berlin elfoglalásához tegnap
- Dél-Amerikába kalauzolja a látogatókat fotókiállításain a Néprajzi Múzeum tegnap
- A festészet mellett a háború művészete is foglalkoztatta Leonardo da Vincit tegnap
- Óriási reklámkampány készítette elő a millenniumi ünnepségeket tegnap
- Bemutatásakor megosztotta a közönséget a ma remekműnek tartott Figaro házassága 2024.05.01.
- Katonái tisztelték és szerették a szigorú, de megfontolt Wellingtont 2024.05.01.