2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Expedíció keresi Amundsen eltűnt repülőjét

2009. augusztus 25. 16:37 MTI

Kifutott a Barents-tengerre a norvég haditengerészet egyik hajója hétfőn: az expedíció célja felkutatni annak a francia hidroplánnak a roncsait, amelynek fedélzetén több társával együtt 81 éve eltűnt Roald Amundsen, a legendás felfedező.

A tíz napra tervezett vállalkozás során a tengeralatti felderítésre is alkalmassá tett KNM Tyr hajó 36 négyzetmérföldes - 120 négyzetkilométeres - övezetet fésül át Bjornoya szigetétől északnyugatra, hogy megkeresse annak a Latham 47 típusú gépnek a motorját, amelynek fedélzetén Amundsen elindult utolsó útjára.

Azért koncentrálunk a motorra, mert a gép fából készült és ezért úgy gondoljuk, hogy a géptest nem maradt fenn - jelentette ki az AFP-nek Vegard Hatten, a norvég haditengerészet szóvivője. - Ha a motor a kutatásra kijelölt övezetben van, korszerű felszerelésünkkel meg fogjuk találni - fűzte hozzá. A KNM Tyr két robot-tengeralattjárója részletekbe menően fel fogja deríteni a tengerfenék domborzatát. Az expedícióhoz csatlakozni fog a parti őrség KNM Harstad nevű hajója is, amely logisztikai támogatást nyújt.

Amundsen volt az első felfedező, aki végighaladt az Északnyugati átjárón (1903-1906), majd az angol Robert Scott kapitánnyal folytatott drámai vetélkedés során 1911-ben elsőként jutott el a Déli-sarkra. 1926-ban Amundsen az olasz Umberto Nobile és az amerikai Lincoln Ellsworth társaságában léghajón repült át az Északi-sark fölött.

Két évvel később, 1928. június 18-án a norvég kutató, valamint honfitársa, Leif Dietrichson és velük együtt négy francia eltűnt a Barents-tenger térségében, miközben a Latham 47 típusú gépen megpróbáltak segítséget nyújtani Umberto Nobile számára, aki egy újabb sarki expedícióról visszatérőben társaival egy jégtáblán rekedt. Amundsen és társai eltűnésének körülményei ismeretlenek, sem a hidroplánra, sem utasaira nem akadtak rá azóta sem. Umberto Nobilét és expedíciójának egy részét viszont később sikerült megmenteni.

A norvég felségvizek és a nemzetközi vizek határán lévő kutatási körzetet a norvég repülési múzeum számításai alapján jelölték ki a KNM Tyr számára. Az eltűnt hidroplánnak a múltban eddig csak egy úszóját és egy üzemanyagtartályát találták meg. Az észak-norvégiai Tromsö múzeumában őrzött tartály sérüléseiből arra lehetett következtetni, hogy Amundsen gépe kényszerleszállást hajtott végre a tengeren.

„Valaki egy kést és egy nagy kalapácsot használt a tartályon. Ez annak bizonyítéka, hogy valaki túlélte a leszállást, de az expedíció nem készült fel arra, hogy túléljen a tengeren. Valószínűleg megpróbáltak visszatérni a jégmezőre” - mondta el az NTB norvég hírügynökségnek Kjell Lutnes, a KNM Tyr expedíciójának tagja. A tragédia feltételezett térségét már 2004-ben is át akarták kutatni, de akkor a rossz időjárás miatt le kellett fújni az expedíciót.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár