Felejtsük el Rodint?
2009. április 5. 14:07 MTI
Provokatív címet adott legújabb kiállításának a csodálatos impresszionista gyűjteményéről híres párizsi Orsay Múzeum: Felejtsük el Rodint? A szobrászat Párizsban 1905-1914.
Korábban
Annak az időszaknak, amellyel a múzeum mintegy száz darabból álló tárlata foglalkozik, kétségtelenül központi alakja volt a dicsőségének csúcsán álló Auguste Rodin, akinek műhelye ma is a francia főváros egyik idegenforgalmi nevezetességének számít. Talán éppen ezért ritka, hogy a kor több reprezentatív szobrászának műveit együtt állítják ki Párizsban, ahol a festészet vonzóbbnak számít. A múzeumok attól is tartanak, hogy a kor köztéri művészetében igen kedvelt női aktok felsorakoztatása egymás mellett bizonyos egyhangúsággal jár, ezért nem eléggé közönségcsalogató.
A múlt század első éveiben a fejlődés Rodin teátrális és kifejező formáitól Brancusi geometriai művei felé vezetett, a kettő között számtalan átmenettel: Bourdelle heroizmusa, Maillol buja formái, Duchamp-Villon építészeti szigora, a kubizmus megjelenése Archipenkónál mind ilyen volt. A mostani kiállítás központi alakja azonban Wilhelm Lehmbruck német szobrász, aki 1910-től az első világháború kitöréséig élt Franciaországban és Rodin, Maillol, Bourdelle gyakori vendégei közé tartozott. A párizsi Le Monde a május végéig megtekinthető kiállításról beszámolva a német alkotót kora egyik legnagyobbjának nevezi mind a bronz, mind a kő, a gipsz, mind a rajz és más grafikai műfajok területén.
Rodintől és tanítványaitól Lehmbruckot műveinek elegáns stilizáltsága különbözteti meg, amely jellemző női torzóira, köztük a Grande Songeuse (Nagy álmodó nő) című szobrára, valamint férfi aktjára. Költői és melankolikus stílusa az olasz De Chiricóéra emlékeztet. Az életben is depresszív volt a német művész, a háború kétségbe ejtette és 1919-ben, 38 éves korában öngyilkos lett. Az Orsay múzeumban látható kiállítás anyagának mintegy harmadát Lehmbruck művei adják, kitüntetett helyen szerepel a kiállításról kiadott, hézagpótló tanulmányokat tartalmazó katalógusban is.
Az érdeklődők ne felejtsék: a Felejtsük el Rodint? kiállítás május végéig tekinthető meg az egykori pályaudvarból átalakított gyönyörű párizsi múzeumi térben.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
22. A középkori egyház
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Bűnösök tértek jó útra és régi ellenfelek kötöttek barátságot Sziénai Szent Katalin szavainak hatására
- Nem a vallási ellentétek okozták VIII. Henrik szakítását Rómával
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Ahol a püspök felügyelte a legjobb bordélyházakat: a középkori London alvilága
- Állam az államok felett – így épült ki a középkori egyház hatalma
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Démoni kísértések – így éltek a korai kereszténység sivatagi remetéi
- Válás és vallásszakadás – így született meg az anglikán egyház
- Tiltott játékok, alkímia, érvágás: ilyen volt az oxfordi egyetemisták élete a középkorban
- Nem a folyó megfelelő részén haladt, ez okozta a Princess Alice katasztrófáját 10:35
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley tegnap
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony tegnap
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle tegnap
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter tegnap
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását tegnap
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 2024.11.21.