2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Újabb járművekkel bővült a Közlekedési Múzeum gyűjteménye

2024. július 17. 17:30

Kimagasló mértékben és minőségben bővül a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteménye. A Kormány által támogatott nagyszabású értékmentő programnak köszönhetően számos jármű restaurálása zajlik és jelentős beszerzések vannak folyamatban. Legutóbb dr. Schneller Domonkos főigazgató az 1000-es sorozatú, 1061-es pályaszámú és UV3 típusú, 3414-es pályaszámú villamosok restaurálása kapcsán tartott sajtónyilvános szemlét. A Múzeum legújabb műtárgyai közé tartozik egy ritka Warszawa vágánygépkocsi, egy Pink Floyd különkiadású Volkswagen Golf III-as, egy Ikarus 405-ös és egy Ikarus 260 CNG-autóbusz.

Opel
Az Opel Olympia a múzeumban (Fotó: Szikora Zsombor (MMKM)

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum alapvető célkitűzései közé tartozik a magyar közlekedéstörténeti emlékek megőrzése, amely számos részfeladatra oszlik a műtárgyak felkutatásától, beszerzésétől, szállításától, állapotmegőrzésétől kezdve a megfelelő tárolásig, restaurálásig és kiállításig.

Többek között két ikonikus villamos restaurálása is folyamatban van. Az 1000-es sorozatú, 1061-es pályaszámú és az UV3 típusú, 3414-es pályaszámú villamos motorkocsik esetében végzett munkálatokat nemrégiben tekintette meg dr. Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója.

Az járművek vázszerkezetének bontása elkészült, jelenleg a szemcseszórást végzik a szakemberek. Hamarosan megkezdődik a kocsiszekrények külső burkolatának restaurálása és a tetőszerkezetek javítása. Ezután következik az utastér és a vezetőállások restaurálása.

A Múzeum jelenleg hat különleges autó restaurálását végzi: (1) egy 1902-es Oldsmobile, amely az első sorozatgyártásban készített gépjármű, és amelynek működését Galamb József - a Ford T-modell megalkotója - is adaptálta, (2) Jobbágy Károly kétszeres József Attila-díjas költő Adler Trumpf gépjárműve, amelyet a költő saját igényei szerint alakított és amelyről verset is írt, (3) Opel Olympia - az első önhordó járművek egy korai típusa, (4) Csonka János igen ritka egyhengeres személygépjárműve szintén az 1900-as évek elejéről, (5) egy BMW Isetta, az 1950-es évek népszerű "törpe autója", (6) az egyetlen fennmaradt gépjármű Weiss Manfréd gyárából, amely feltehetően betegszállítóként szolgált.

A Múzeum Ikarus-flottája folyamatosan bővül és újul. Az Ikarus 280-as a világszerte ismert és használt városi-elővárosi csuklós autóbusz - esetében napokon belül megkezdődik a gyártáskori állapot rekonstruálása, az Ikarus 405-ös midibusz esetében szintén rövid időn belül megindulhat az utolsó üzemállapot restaurálása.

A Múzeum jelenleg 20 darab Ikarus autóbuszt őriz az Ikarus örökségből, amelyek többségével a nagyközönség még idén találkozhat.

Két további gépjármű restaurálása is rövid időn belül megkezdődik: (1) a Csepel D-450 teherautó - amely jelenleg megtekinthető a "Mivel megyünk? Energiamix a közlekedésben" című kiállításon az Északi Járműjavítóban - restaurálása üzemképes állapotra, úgy, mint (2) a szintén restaurálásra váró MÁVAG LO 3500 tehergépjármű esetében is.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Az 1902-es Oldsmobile (Fotó: Szikora Zsombor (MMKM)Ikarus 405-ös midibusz (Fotó: Szikora Zsombor (MMKM)

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár