Újabb előrelépés a "korai Mona Lisa" kutatásában
2014. december 16. 13:52 MTI
Újabb lépéssel jutottak előre a kutatók a "korai Mona Lisa" eredetének vizsgálatában: egy korabeli dokumentumból kiderült, hogy ki volt az az angol nemes, aki a 18. század végén Itáliában megvásárolta a Leonardo da Vincinek tulajdonított művet.
Korábban
"Úgy érezzük, a legutóbbi felfedezés és új tudományos elemzés alig hagyott kétséget afelől, hogy a festmény csakugyan Leonardo munkája" - hangsúlyozta David Feldman, a zürichi Mona Lisa Alapítvány alelnöke. "A szakértők túlnyomó többsége most már vagy egyetért velünk, vagy legalábbis elfogadja, hogy állításunkat erős érvek támasztják alá" - fűzte hozzá Feldman.
A festményen fiatalabb korában látható Lisa del Giacondo, egy firenzei kereskedő felesége, aki a Louvre-ban látható Leonardo-mestermű későbbi modellje volt. A korai változat, amelyről 16. századi dokumentumokban többször esik említés, akkor kapott először nagyobb figyelmet, amikor egy brit műgyűjtő, Hugh Blaker 1911-ben felfedezte a művet Anglia délnyugati részében egy vidéki nemesi házban. Blaker sok éven át sikertelenül próbálta hitelesíttetni a festményt, nem nevezte meg sem a házat, ahol találta, sem a kép tulajdonosait, naplói pedig, amelyekben fontos információkat jegyzett föl, elkallódtak. A korai Mona Lisa kutatói most azt állítják, találtak egy nyomot, amely szerint a művet 1856-ban kölcsönadták egy Yeovilben rendezett művészeti kiállításhoz, két évvel később pedig egy ezüstkereskedő vásárolta meg.
Ennek a kiindulópontnak a segítségével sikerült rábukkanni egy dokumentumra, amelyből kiderül, hogy egy fiatal somerseti nemes, James Marwood tulajdonában volt a La Joconde című festmény, amelyet feltehetően egy itáliai utazása során szerzett be az 1780-as évek táján. A kutatócsoport egy másik szálat is talált, amelynek nyomán eljutottak egy reneszánsz művészetek iránt érdeklődő másik helyi nemesi családhoz. A család a Montacute Házban élt, amely ma népszerű idegenforgalmi célpont. A kutatók szerint Blaker utalásai - amelyeket a festmény fellelésének helyére tett - erre a házra illenek. A nemesi család 1911-re elszegényedett, és titokban eladogatta értékeit, hogy fenn tudja tartani magát.
A nagyközönség egy hétfőn megnyílt szingapúri kiállításon láthatja először Leonardo da Vinci "korai Mona Lisáját". Giorgio Vasari, Leonardo korai életrajzírója szerint a művész 1503-ban kezdett dolgozni a festményen, ám "befejezetlenül hagyta" az alkotást. A kép az utóbbi évtizedekben egy svájci bank páncéltermében pihent, majd két éve irányult rá a figyelem, miután egy genfi sajtótájékoztatón bemutatták. Eredetiségében sok szakértő kételkedett. A zürichi Svájci Szövetségi Technológiai Intézet munkatársai tavaly szénizotópos kormeghatározás révén megerősítették, hogy az alkotás valóban da Vinci keze munkája.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2013
- Shakespeare elveszett világa
- Bájitalok a régmúltból
- Grace Kelly és Rainier: monarchia á la Hollywood
- Che Guevara Hollywoodban és a vasfüggöny mögött
- Domján Edit-Szécsi Pál: egy szerelem tíz hónapja
- Magyar űrhajósok a zűrben
- A Tenkes kapitánya
- Garibaldi magyar parancsnoka
- Az évszázad magyar műkincsrablása
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap