Őslakos majákat szállító rabszolgahajó roncsát azonosították a Karib-tenger mélyén
2020. szeptember 17. 13:33 MTI
Őslakos maja indiánokat az 1850-es években kubai cukornádültetvényekre szállító hajó roncsát azonosították régészek. Először sikerült majákat szállító "rabszolgahajót" azonosítani a kutatóknak.
Korábban
A La Union nevű lapátkerekes gőzhajó roncsát még 2017-ben fedezték fel, de a mexikói Országos Antropológiai és Történelmi Intézet kutatói csak most tudták azonosítani a hajót a korabeli dokumentumok alapján.
A hajóval az 1847-1901 közötti, gyarmatosítók elleni felkelésben részt vevő maja őslakosokat szállították Kubába. Mexikóban törvénytelen volt a rabszolgaság, de dokumentumok szerint a La Union és más hajók is szállítottak a háborúban elfogott vagy nincstelenné vált majákat, akiket végül gyakorlatilag rabszolgaként dolgoztattak a cukornádültetvényeken.
A La Union 1861 szeptemberében Havanna felé indult, amikor felrobbant a kazánja, és elsüllyedt a Yucatán-félsziget kikötőjénél, Sisalnál.
Helena Barba Meinecke archeológus elmondta, hogy a Sisalban élők még generációkon át adták tovább a rabszolgahajó történetét, és végül az egyik leszármazott vezette el a kutatókat a hajó roncsához, amely a kikötőtől 3,7 kilométerre hét méter mélyen pihent a tengerfenéken.
A hajót a fából készült lapátkerék maradványaiból azonosították. A fán megtalálták a kazánrobbanás tüzének nyomait. A roncs helyzete egybevágott a katasztrófáról szóló korabeli feljegyzésekkel is. A szerencsétlenségben a hajó 80 tagú legénységének fele és a fedélzeten tartózkodó 60 utas vesztette életét.
A kutatók a hajót üzemeltető vállalat ezüstneműjét is megtalálták, amelyen szerepelt a vállalat emblémája.
Egy feljegyzés szerint 1860 októberében a hajót feltartóztatták a szomszédos Campeche állam vizein. A fedélzetén 29 maja indián volt, még hétéves és annál idősebb gyerekek is. A hatóságok ebben az esetben nem engedték tovább a hajót, de az Union végül folytatta a maják illegális szállítását.
Gyakran vitték a majákat olyan hajókkal is, amelyek fizető utasokat és szizálrostot szállítottak Kubába. A szizálból, amelyet a maják arattak a Yucatán-félsziget ültetvényein, kötelet készítetek.
A régészek nem tudták kideríteni, hogy a La Union utolsó útján voltak-e maják a fedélzeten. A rakományról szóló feljegyzések ködösek, a majákat egyébként is általában teherszállítmányként könyvelték el, nem utasként.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2018
- Géza fejedelem helyett felesége, Sarolt irányíthatta az országot
- A pornokrácia évtizedei Rómában – ki is volt az „igazi nőpápa”?
- A kormányzóné, Purgly Magdolna útja Sofronyától Estorilig
- Pergőtüzek krónikája
- Kormányzóné, anyakirálynő, hercegi nagymama - Szilágyi Erzsébet élete
- Péter Gábor, a „szovjet ügynök”
- Hét híres kutya a történelemből
- Verne valóra vált víziói
- Erzsébet királyné anyasága
- Lehetséges, hogy Marco Polo nem is járt Kínában? tegnap
- Alapjaiban változtatta meg Nagy-Britanniát Viktória királynő uralkodása tegnap
- Magyar propagandisták Bolíviában tegnap
- Online hozzáférhetők Petőfi Sándor fiának versei és levelei tegnap
- Különös játékokkal múlatták az időt az azték őslakosok tegnap
- Hogyan fonódtak össze a művészet és a mindennapok a Napóleon utáni Európában? Biedermeier! tegnap
- Nem aratott osztatlan sikert az első magyar keresztrejtvény tegnap
- Számos véletlen következtében indult el Cseh Tamás karrierje tegnap