10 tény az atlanti rabszolga-kereskedelemről
2017. október 16. 08:29
Korábban
1. A 15-19. században mintegy 12,5 millió embert szállítottak rabszolgaként az amerikai kontinensre az Atlanti-óceánon. Közülük mintegy 2 millióan már az út során meghaltak.
2. Az atlanti rabszolga-kereskedelem első számú mozgatórugója az Újvilágban tapasztalható munkaerőhiány volt, amely részben az őslakos indiánoknak – többek között az európaiak által behozott, ismeretlen betegségek révén történő – megtizedelésének volt a következménye.
3. A rabszolgaként elfogott afrikaiak több mint 90 százalékát Dél-Amerikába és a Karib-térségbe szállították, míg Észak-Amerika britek által uralt területeire mindössze 6 százalékukat.
4. A rabszolgakereskedelemben az európaiak mellett az afrikaiak is komoly szerepet játszottak, miután az ellenséges törzsek tagjait gyakran juttatták a kereskedők kezére.
5. A kereskedők gyakran emberrablás révén „tettek szert” rabszolgákra, nem ritkán afrikaiak segítségével. Mivel börtönök alig voltak, a helyi hadurak és törzsfőnökök szívesen szabadultak meg ily módon az általuk uralt területen garázdálkodó bűnözőktől.
6. A rabszolgakereskedelem és a rabszolgaság intézménye – legalábbis közvetve – az ipari forradalom egyik motorjának bizonyult: a gőzgép kifejlesztését például karibi ültetvényesek finanszírozták.
7. A profitmaximalizálás érdekében a meztelen rabszolgákat a hajók rakterében zsúfolták össze. A szerencsétleneket gyakran megbilincselték vagy a földhöz láncolták. A hajóút során a rabszolgák mintegy 15 százaléka vesztette életét.
8. Az európaiak gyakran különféle termékekkel fizettek a nyugat-afrikai rabszolgákért. Az afrikai elitek fegyverekért, puskaporért, textíliákért, manufaktúrákban előállított tárgyakért és rumért cserébe is szívesen szabadultak meg társaiktól.
9. Az afrikai rabszolga-kereskedelem során lebonyított üzleti aktusok mintegy fele a 18. századra tehető. A rabszolga-kereskedelemben ekkor a franciák, és a britek és a portugálok jártak az élen.
10. Az utolsó ismert rabszolgahajó, amely az Egyesült Államokba szállított rabszolgákat, 1859-ben (más források szerint 1860-ban) kötött ki az alabamai Mobile Baynél.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
10. A reformkor fő kérdései
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Miért volt vértelen 1848. március 15-e?
- A nyelv átalakításáról szóló vitát is beindította a magyar államnyelvvé tétele
- Az irodalomban és a politikában is maradandót alkotott Kemény Zsigmond
- Az 1848-49-es szabadságharcban is tevékeny szerepet vállalt Irinyi János
- Alacsonyabb származása miatt sosem teljesülhetett be Vörösmarty első szerelme
- A cenzúra kicselezése érdekében adott alcímet a Himnusznak Kölcsey Ferenc
- Alig épült meg, máris történelmi esemény színhelye lett a Nemzeti Múzeum
- Nem láthatta színpadon a Bánk bánt Katona József
- Csatatértől az elmegyógyintézetig: ki volt Széchenyi István gróf?
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap