Német U-boottal csempészhették a szesztilalom idején az alkoholt Amerikába
2017. szeptember 4. 13:39
1922 telén, két évvel az alkoholtilalom bevezetése után a szóbeszéd szerint egy rejtélyes vízi jármű tűnt fel Seattle partjainál. A helyiek azt állították, hogy több alkalommal is látták, a hatóságok képviselői közül pedig egyre többen vélték úgy, hogy illegális alkoholszállítmányokat juttatott Seattle-be, majd Kalifornia déli partjait is ellátta alkoholos áruval. Az Egyesült Államok absztinens évei során nem volt ritka, hogy hajón, szárazföldön vagy egyéb szokványos úton csempésztek be alkoholt az országba, ám a tengeralattjárós verzió igencsak különlegesnek tekinthető. Egy korabeli fotó alapján pedig sokan állítják, a pletykák igazak lehettek.
Korábban
A tengeralattjárók az 1860-as évektől kezdtek elterjedni, elsősorban a hadsereg használta őket. Jelentős stratégiai szerepükre még évtizedekig kellett várni, az első világháborúban azonban a németek már tömegével vetették be őket. A hadászati szempont mellett a lélektani oldaluk sem volt elhanyagolható, az antant-országok lakosainak körében valóságos paranoia uralkodott a rejtélyes vízi szörnyetegek kapcsán.
Az alkoholtilalom idején rendszeresek voltak a pletykák, valamint számos újságcikk számolt be arról, miként csempészik be az éltető nedűt a kanadai, valamint a karibi partok mentén – hagyományos, illetve víz alatti úton. A tisztviselők igyekeztek utánajárni a szóbeszédeknek, de sokszor nem volt annyi kapacitásuk, hogy a tengeralattjárókról szóló történeteket is komolyan vegyék, így olykor ezeket egyszerűen abszurdnak nevezve ignorálták. Ha pedig valaki jelentette, hogy egy periszkópot vélt látni a víz felszínén, elintézték azzal, hogy bizonyára egy delfinuszony kandikált ki a vízből.
Párhuzamosan a seattle-i öbölben megjelenő U-bootokról szóló pletykákról a keleti parton is számos észlelést rögzítettek. A New Jersey állambeli Cape May-nél például a parti őrség több tucatnyi órát töltött az állítólagos hajó keresésével, ám az Associated Press jelentése szerint semmit sem találtak. A következő években a helyiek számos csempész tengeralattjárót véltek látni Long Island és Cape Cod közötti partszakaszon. A kihajózó parti őrség mindannyiszor üres kézzel tért vissza.
Az egyik ok, amiért a hatóságok sokszor általában csípőből visszautasították a képtelen felvetéseket, hogy igen valószínűtlennek tűnt, hogy a csempészek (még a legsikeresebbek is) képesek lettek volna egy ilyen drága és igen ritka járművet szerezni. Németország az első világháborút megelőző években és a világégés idején közel négyszáz U-bootot épített, ám ennek több mint a fele a hullámsírba is veszett vagy tejesen használhatatlanná vált 1918 végére. Az Államoknak is csupán néhány tucatnyi tengeralattjárója volt, a háború idején pedig csupán 11 újat épített. A hazai katonai technológia a New York-i haditengerészet képviselői szerint szinte kizárt, hogy a csempészek kezébe kerülhetett volna.
A „szellemhajókat” látók egyébként egyetértettek abban, hogy a tengeralattjárók nem az amerikai haditengerészet kötelékéből származó hajók. A seattle-i partoknál látott hajóról úgy vélték, hogy bár ott helyben készült, ám a hatóságok eladták Kanadának, amely egy idő után kiselejtezte, és hulladékként értékesítette. A keleti parton felbukkant hajókról pedig az a hír járta, hogy Európából származnak. Az egyik, 1924-es Cape Cod-i megjelenésnél a halászok egy hatalmas német U-bootról beszéltek.
A pletykák nyomába eredt Ellen NicKenzie Lawson 1924-es könyvében, amelyben megemlített egy Hudson-folyó felett készült légi felvételt. A képen két darab, egyenként 75 méter hosszúságú tengeralattjárót lehet megkülönböztetni. Megmutatva a haditengerészet szakembereinek, ők egyből azt állapították meg, hogy nem amerikai típusokról van szó. Az amerikai hírszerzés irattárai megőrizték a képet, ám máig vitatják, hogy mit is lehet látni rajta.
A szesztilalom utolsó éveiben a bűnüldöző szervek több zseniális víz alatti (ám nem tengeralattjáró) szerkezetet találtak, amely segítségével külföldi alkoholszállítmányok érkeztek a szomjas amerikaiak részére. 1925-ben például a Michigan-i tóban egy szivar alakú vastartályra bukkantak, amelyben akár 150 doboznyi sört is el lehetett rejteni, míg a Quebec New York és Vermont határán található Champlain-tóban egy ötezer üvegnyi sör tárolására képes szerkezetet fedeztek fel. Az általános szokás szerint ezeket a dobozokat egy-egy hajó vontatta maga után a víz felszíne alatt. Még csak megbecsülni sem lehet, hogy hány ilyen sikeres utazás történhetett az alkoholtilalom éveiben.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2011
- Az örökség
- Akiknek tényleg a Balaton a Riviéra
- A közös kód
- Budapesti olimpiai álmok: az 1955-ös fiaskó históriája
- A Délvidék megszállása 1941-ben
- Nyugdíjvita a rendszerváltás után, avagy pedikűrollóval a határozatdzsungelben
- A Meidzsi-reform bevezetése a feudális Japánban
- Lengyel középiskola Balatonbogláron a második világháború alatt
- Századokon átívelő grafikai kiállítás nyílt a Szépművészeti Múzeumban 13:20
- Egy valódi hajótörött ihlette a börtönt is megjárt Defoe Robinsonját 11:20
- A nemesek pártfogása járult hozzá a szabadkőművesség elterjedéséhez 09:05
- Kizárták a pártból az amerikaiakkal barátkozó szovjet katonákat tegnap
- A törökök mellett a szomszédos hatalmakkal is szembe kellett szállnia Hunyadi Mátyásnak tegnap
- A vasbeton alkalmazásának első meghonosítójára emlékeztek tegnap
- Ősszel nyílik meg a Néprajzi Múzeum új állandó kiállítása tegnap
- Súlyos taktikai vereségnek bizonyult az antant számára a gallipoli csata tegnap