Már tizennyolc évesen harci repülőgépek tervezéséről álmodozott Henrich Focke
2024. október 8. 15:05 MTI
134 éve, 1890. október 8-án született Brémában Henrich Focke, az első működőképes kétrotoros helikopter német tervezője. Bár a konstrukcióban rejlő propagandalehetőséget a nácik is felismerték, a tervezőnek távoznia kellett a részben saját maga által alapított vállalat éléről.
Henrich Focke arcképe a Hírességek csarnokában
Korábban
Korán vonzásába kerítette a repülés, tizennyolc évesen már sport- és harci repülőgépeket tervezett. Gépészmérnöki tanulmányait 1908-ban Hannoverben kezdte meg, itt kötött barátságot Georg Wulffal, akivel az első világháború kitörésekor együtt jelentkeztek katonai szolgálatra. A szívproblémákkal küszködő Focke először a gyalogsághoz került, 1915 tavaszán azonban egyik barátja segítségével sikerült átkerülnie a légierőhöz. 1920-ban kitüntetéssel diplomázott, majd egy brémai víz- és gázrendszerekkel foglalkozó cégnél helyezkedett el.
1924-ben Wulffal és egy Werner Naumann nevű üzletemberrel alapították meg a Focke-Wulf repülőgépgyárat, amely eleinte oktató-, sport- és szállítógépeivel tűnt ki, egyik legnevezetesebb gépe az 1927-ben alkotott, Kacsának becézett F-19A volt. A kísérleti konstrukció nem vált be, technikatörténeti érdekesség maradt, jóllehet nagy sebességű gépeknél ma is alkalmaznak „kacsa” elrendezésű segédszárnyakat.
Az események tragikus fordulatot vettek, Wulf 1927-ben tesztelés közben meghalt. Az üzlettársát elvesztő Focke 1930-ban visszautasította a danzigi (gdanski) Műszaki Intézet vezetését, a következő évben Bréma vezetése professzori címet adományozott neki. A Focke-Wulf 1931-ben összeolvadt az Albatros nevű vállalattal, ekkor vették fel Kurt Tank tervezőmérnököt, akinek közreműködésével sikeres géptípusok egész sorozatát bocsátották ki.
Focke az 1930-as években kezdett helikopterekkel foglalkozni. A cég először a spanyol Juan de la Cierva tervei alapján készült Cierva C.19 és a Cierva C.30 típusokat gyártotta, amelyek szokványos repülőgéptörzzsel, elöl légcsavarral készültek, de szárnyak helyett a géptörzsre 3-4 ágú rotort helyeztek. Ekkor határozta el, hogy a mindennapokban is alkalmazható helikoptert fog tervezni. Így született meg a Fw 61 1937-ben, amelynek törzse a bevált Fw 41 gépből származott, szárnyaira pedig a két, ellentétes irányban forgó rotort helyezték fel.
A Cierva C.19 tervei alapján készült Focke-Wulf gyártmány, 1932 (Kép forrása: Wikipédia/ Bundesarchiv, Bild 102-00996A / CC-BY-SA 3.0)
A gép minden addigi rekordot megdöntött, 82 percig maradt a levegőben, 122 kilométeres sebességet ért el, 230 kilométer távolságra és 3427 méter magasra jutott. A nácik felismerték a konstrukcióban rejlő propagandalehetőséget, 1938 februárjában a híres pilótanő, Hanna Reitsch tizennégy egymást követő éjszaka repült a helikopterrel a Deutschlandhalle zárt sportcsarnokban, hatalmas nézőközönség előtt.
Focke ekkor már nem dolgozott az általa alapított repülőgépgyárban. A nemzetiszocialisták 1936-ban „politikailag megbízhatatlannak” minősítették és eltávolították, a vállalatot az AEG konszern vette át. A helikopterek fejlesztése terén elért eredményeit azonban méltányolták, és Gerd Achgelis pilótával létrehozhatta a Focke-Achgelis nevű vállalkozást Delmenhorstban.
A Focke-Wulf már nélküle, Kurt Tank tervei alapján építette meg a második világháború egyik legjobb vadászgépét, az Fw 190-t. A kiváló manőverező képességű, együléses, egymotoros vadászgépet először Franciaországban vetették be, később az angliai csata során felülmúlta a brit Spitfire gépeket. A 2240 lóerős motor 790 kilométeres csúcssebesség elérésére tette képessé, rekordmagassága 11 kilométer, hatótávolsága 960 kilométer volt, két géppuskával és két gépágyúval látták el a pusztításra tervezett eszközt.
A legek ura, a második világháború egyik legjobb vadászgépe, az Fw 190
A Focke-Achgelis újabb konstrukciója az Fa 223 jelű óriás helikopter volt, az egy tonna teher szállítására képes Drache (Sárkány) 1939-ben szállt fel. A második világháború idején nagy sorozatban gyártották, de a legtöbb példány elpusztult a harcok folyamán. A két megmaradt Drache egyike szétszerelve Amerikába került, a másik – első helikopterként – a La Manche-csatorna fölött repült át Angliába. A gyár 1944-ig működött, és a vitorlázógépektől a hidroplánokon át a helikopterekig számos típust bocsátott ki, 1942-től sugárhajtású gépeket is gyártottak.
Focke a második világháború után egy francia vállalatnak segített az Fa 223 továbbfejlesztett változatának elkészítésében, 1948-ban Brémában megalapította saját mérnökirodáját, amely hajók és házak tervezésével foglalkozott. Később műszaki tanácsadóként dolgozott a Brit Légügyi Minisztériumnál, de megfordult Hollandiában és Brazíliában is.
Több helikoptertípust tervezett, Brémába visszatérve folytatta aerodinamikai kísérleteit, egy fészerben még szélcsatornát is épített, amelyet csak 1997-ben fedeztek fel. Kimagasló repülőmérnöki tevékenységéért a Német Repülési és Űrhajózási Társaság 1961-ben a Ludwig Prandtl-gyűrűt adományozta neki. Henrich Focke 1979. február 25-én Brémában halt meg. Az a brémai épület, amelyben laboratóriuma és szélcsatornája működött, ma emlékének szentelt múzeum.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély tegnap
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat tegnap
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke tegnap
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás 2024.11.23.