Máig nem sikerült a végére járni a 19. századi „szellemfotós” rejtélyes módszerének
2019. október 22. 09:39 Múlt-kor
Az Egyesült Államok történelmében kétségtelenül az egyik legmegrázóbb időszak az ország minden háborújánál több elesettel járó polgárháború volt. A gyász valamilyen formában szinte minden amerikait érintett, ennek pedig fontos szerepe volt a 19. század második felében kibontakozó spiritualista mozgalom felemelkedésében – rengetegen akarták hinni, hogy szeretteik a túlvilágról képesek kapcsolatba lépni velük. Ebben a közegben találta meg szerencséjét egy szélhámos bostoni fényképész, William Mumler is.
Korábban
Beszélnek-e a holtak?
Amikor az 1860-as években először megjelent a „szellemfotózás”, az ország lakossága 620 000 halottat gyászolt.
Az amerikaiak minden lehetőséget megragadtak, amely azt ígérte, kapcsolatba léphetnek elvesztett szeretteikkel: önjelölt médiumok tartottak szeánszokat, amelyeken állításuk szerint beszélni tudtak a holtakkal, és a fényképezés új keletű technológiájának olyan skrupulusok nélküli felhasználói, mint Mumler, szeretteik szellemével készítettek fotókat vendégeikről.
A Smithsonian Intézethez tartozó Amerikai Történelem Nemzeti Múzeumának vallástörténeti kurátora, Peter Manseau elmondása szerint Mumler nyilvánvalóan csaló volt, azonban pontosan nem sikerült még megállapítani, hogyan készítette különleges fotóit.
A történész szerint mindazonáltal nem szabad lebecsülni azt a lelki megnyugvást, amelyet a spiritualizmus sokak számára nyújtott ekkoriban.
„Valódi vallásos mozgalom volt, amely igen sokat jelentett az emberek számára egy olyan időszakban, amikor a nemzet korábban soha nem tapasztalt mértékű gyászon és veszteségeken ment keresztül” – mondta Manseau.
A történész elmondása szerint Mumler egyfajta „konyhai kotyvasztó” volt – amatőr vegyész és gyógyíthatatlan vállalkozó szellem, aki egy időben saját házi „elixírt” próbált forgalmazni a diszpepszia nevű emésztési panasz gyógyítására.
A szakmáját tekintve ezüstvésnök Mumler egyszer úgy döntött, kipróbálja magát a fotográfia világában – az új technológia nem csupán a csodával határosnak számított a korban, de az emberek jelentős összeget is hajlandók voltak fizetni egy-egy képért. Mumler esetében vélhetően ez utóbbi megfontolás nyomott többet a latban.
Miközben gyakorlásképpen önmagáról készített portréfotókat, az egyik elkészült képen megmagyarázhatatlan furcsaságot tapasztalt: habár egyedül volt a szobában a kép készítésekor, a fotón úgy tűnt, mintha állna mellette egy alak – egy „fényből való leány”. Mumler megmutatta a képet egy spiritualista ismerősének, aki megerősítette, hogy a leány kétségkívül egy halott szelleme volt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2011
- Az örökség
- Akiknek tényleg a Balaton a Riviéra
- A közös kód
- Budapesti olimpiai álmok: az 1955-ös fiaskó históriája
- A Délvidék megszállása 1941-ben
- Nyugdíjvita a rendszerváltás után, avagy pedikűrollóval a határozatdzsungelben
- A Meidzsi-reform bevezetése a feudális Japánban
- Lengyel középiskola Balatonbogláron a második világháború alatt
- Végrendeletében tiltotta meg Fred Astaire, hogy életéről film készüljön 11:20
- Versenyt futottak a nagyhatalmak a német tudósokért a 2. világháború után 09:05
- Bár nem vett részt a jakobinus mozgalomban, börtönbe vetették Batsányi Jánost tegnap
- A németek által megalkotott tőrdöfés-legendával harcolta ki Sztálin a fegyverletételt tegnap
- Országos állatbarát program indult el a tiszadobi Andrássy-kastélyból tegnap
- Mindenki számára tartogat programokat a Várkert Bazár fesztiválja tegnap
- A tárgyak rejtélyes eredetét is megismerhetik a látogatók az idei Műtárgyak éjszakája fesztiválon tegnap
- Középkori templomrom, puskagolyók és katonák maradványai is előkerültek Visegrádnál tegnap