Így robogott velünk az úttörővonat
2015. augusztus 19. 15:08
Rajk László belügyminiszter 1946-ban betiltotta az összes ifjúsági szervezetet, amelyeknek a helyét az Úttörőszövetség vette át. Szovjet mintára Magyarországon, Csillebércen is létrehozták az ún. Úttörő Köztársaságot, és hamarosan - nemzetközi példa nyomán - egy úttörővasút megépítésének terve is felmerült. Bár a vasút lehetséges helyszíneként eredetileg a Népliget, valamint a Margitsziget is szóba került, 1948 áprilisában végül, részben az Úttörő Köztársaság könnyebb megközelíthetősége érdekében, a budai hegyekben fektették le az első síneket. Az első szakaszt 1948. július 31-én Gerő Ernő közelekedési miniszter adta át, és aznap többek között Kádár János és Rákosi Mátyás is a kocsikban utazott. A Fortepan összeállításával emlékezünk meg arról, hogy hatvanöt éve, 1950. augusztus 19-én adták át teljes hosszában a budapesti, Széchenyi-hegyi Úttörővasutat, mai nevén Gyermekvasutat.
Korábban
Amikor az úttörőknek még Rákosit kellett éltetni
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Nem számíthattak külföldi segítségre, mégis kirobbantották a felkelést a magyar főurak 15:05
- Szinte teljesen ködbe burkolózik Szilágyi Erzsébet élete 14:20
- Munkácsy ritkán látható festményei is kiállításra kerülnek a szegedi Móra Ferenc Múzeumban 13:20
- Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények – megjelent a Múlt-kor tavaszi extra különszáma 09:51
- Mindössze egy magyar munka érkezett a Margit híd építésének pályázatára 09:50
- Nem bízott a Habsburg-udvar kegyelmében Rákóczi 08:20
- Tengerbiológusként teljesedett ki a háború után Hirohito császár tegnap
- Csak az anyasággal válhattak szabad nőkké a szultán ágyasai tegnap