Halálos balesetek hatására állította le Amerika két világháború közötti lég-anyahajó programját
2023. december 6. 14:17 Múlt-kor
Korábban
A balsorsú Akron
Az innovatív léghajók közül az első, a ZRS–4 1931. október 27-én került felavatásra, és kapta „szülővárosa” után az Akron nevet a keresztségben. A 240 méter hosszú és 40,5 méter átmérőjű óriás karrierje azonban tragikusan rövidnek bizonyult.
A már említett New Jersey-i Lakehurst bázisról indulva különböző hadgyakorlatok keretében több utat tett meg az ország keleti partvidékén és az Atlanti-óceán felett 1931 folyamán és 1932 elején. Februárban egy földi kezelési gyakorlat során megsérült, a javítás két hónapig tartott.
Az eset jól mutatja, milyen gondokkal küszködött továbbra is a léghajó, mint katonai eszköz, csaknem két évtizeddel az első világháborús bevetései után is.
Egy léghajó kormányfülkéje belülről
A megjavított Akronnal 1932 tavasz végén kezdték meg a repülőgép-hordozási gyakorlatokat. Május és június folyamán a nyugati parton tartották a próbákat, néhány alkalommal a felszíni flottával együtt. A földi kezelés gondjai itt is előjöttek több baleset formájában, az egyik két tengerész életébe került.
1933 januárjában és márciusában újra a keleti parton repült, Floridát, Kubát és Panamát is bejárva lehetséges jövőbeni légikikötő-helyszíneket keresve. Április 3-án indult el 73. útjára Új-Anglia felé, azonban 4-én nem sokkal éjfél után farokrészével az óceánba zuhant Atlantic City-nél.
A fedélzeten tartózkodó 76 emberből csupán hárman élték túl a balesetet, ráadásul a mentés során a túlélőket kereső J–3 jelű kisebb léghajó ugyancsak a tengerbe zuhant, további két emberéletet követelve.
Az Akronon elhunytak közt volt William A. Moffett ellentengernagy is, a haditengerészet Aeronautikai Irodájának első vezetője és a léghajóprogram első számú támogatója.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- A millenniumi ünnepségek alkalmából avatták fel a Vaskapu-csatornát tegnap
- Kiharcolták a szabad elvonulást a komáromi erődrendszert védő honvédek tegnap
- Báthory Istvánt ma is az egyik legnagyobb királyukként tisztelik a lengyelek tegnap
- Az első vasútvonal megnyitásában sokan ördögi fenyegetést láttak tegnap
- II. Mátyás dukátjára is licitálni lehet a Nudelman Numizmatika idei érmeaukcióján tegnap
- Pompeji titkait a modern technológia fejtheti meg tegnap
- A nevettetés és az önirónia nagymestere volt Kabos László 2024.09.26.
- Utasszállítóból lett hadihajó az óceán királynője, a Queen Mary 2024.09.26.