Gőzerővel indította el az ipari forradalmat James Watt találmánya
2019. március 19. 08:52 Múlt-kor
Korábban
Küzdelem a géppel
Watt 1764-ben vette feleségül unokatestvérét, Margaret Millert, akitől hat gyermeke született. Anyagi kiadásai az évek során megnőttek, és gőzgéppel kapcsolatos kísérletei is egyre több pénzt emésztettek fel – Watt hamar adósságban találta magát. Nem veszítette el azonban soha a fókuszt, 1765-re kiismerte Newcomen gőzgépének minden tulajdonságát, és egy alapvető tervezési hibát is felfedezett, amely lassította a szerkezet működését: a forró gőz lehűlt a dugattyúhengerben, ami miatt a bojler elvesztette hőenergiája nagy részét. Ez azzal járt, hogy percenként az egyébként lehetségesnél hat-nyolc fordulattal kevesebbet tett meg.
James Watt a műhelyében elmélkedik Newcomen gőzgépén (kép forrása: ThoughtCo)
Napi sétái egyikén aztán Watt elméjében zseniális szikra keletkezett: miért ne lehetne külön kondenzátort építeni a dugattyúhengertől függetlenül? Műhelyébe visszatérve épített egy makettot ötletéből. A külön kondenzátor működött: kétszeresre növelte a gőzgép fordulatszámát. Figyelemreméltó felfedezése azonban korántsem állt készen arra, hogy piacra dobják – a súlyosan eladósodott Wattnak nehezére esett olyan kovácsot találni, aki képes elkészíteni az alkatrészeket egy életnagyságú példányhoz. Ez már csak azért sem volt könnyű feladat, mert ekkora gőzgépet még soha senki nem épített.
Wattnak tőkére volt szüksége, mielőtt bármihez kezdeni tudott volna találmányával. Földmérőként vállalt munkát több folyami csatornaépítésen, egészen 1768-ig, amikor – továbbra is nehéz helyzetben – megismerkedett John Roebuck üzletemberrel, aki ekkoriban éppen egy olyan bányát bérelt, amelyben súlyos gondok voltak a beázással. Megegyeztek abban, hogy Roebuck finanszírozza a fejlesztés költségeit és a szabadalmi díjat, a várható bevétel kétharmadáért cserébe. 1769-ben a feltaláló végre kiválthatta leghíresebb alkotására a szabadalmat. Úgy tűnt, találmánya végre testet ölthet.
Az eddigre már nagycsaládos Watt azonban kénytelen volt ismét felhagyni gőzgépe fejlesztésével és visszamenni földmérőnek, hogy legyen bevétele. 1773-ban aztán tragédia érte: felesége belehalt a szülésbe, majd befektetője, Roebuck is csődbe ment.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

- A brazilok is átvették az Aranycsapat szövetségi kapitányának taktikáját 12:19
- Európa egyik legszebb operaházának nem csak tervezője, de építője is volt Ybl Miklós 12:15
- Boldog békeidők vagy képmutató konzervativizmus? A viktoriánus korszak megosztó emlékezete 11:33
- Megtalálták Sisi pihenőházának oroszlánszobrát a budai Várban 10:46
- Több mint száz évig lappangtak a Himnuszt is tartalmazó Kölcsey-kéziratok 10:03
- Akár egy körúti bérházat is lehetett nyerni a helyes megfejtéssel a keresztrejtvény-láz idején 09:34
- Eladó az amerikai történelem egyik leghíresebb megoldatlan gyilkosságának helyszíne tegnap
- Közösségi és online programsorozat veszi kezdetét a Pilinszky-centenárium alkalmából tegnap