Dédapáink vagányan szelték az utakat kétkerekű járgányaikon
2018. november 17. 08:20 Múlt-kor
„Leírhatatlanul jó érzés, amikor az ember egy motorral hajtott járművet használ, amely kellőképpen gyors, és szabadon lehet róni vele az utakat” – lelkendezett Daimler, akit találmányáért a motorkerékpár atyjaként tisztelnek. A járművet 133 évvel ezelőtt, 1885. november 18-án a Cannstatt és Untertürkheim közötti útszakaszon tesztelték, a nyeregben Daimler 17 éves fia, Paul ült. A váza fából volt, négyütemű motorjának teljesítménye pedig 0,5 lóerőt tett ki. A néhány kilométeres kirándulás közben a motor fölötti ülés átmelegedett és meggyulladt, de nagyobb baj nem történt. A motorozás, mint szabadidős tevékenység, azonban csak jóval a századforduló után, az első világháború körül vált népszerűvé. A második világháború után a jármű hosszú utat járt be a popkultúrában, mire a szabadság és a kalandvágy szimbólumává vált – és mi ezen a szemüvegen keresztül tekintünk vissza „dédapáinkra” a Fortepan képei segítségével.
Korábban
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére 20:20
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán 18:05
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király 16:05
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában 15:05
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély 10:35
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat 09:50
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke 09:05
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap