Kommunista utópia a rajzasztalon: a meg nem épült Moszkva
2005. április 21. 10:58
Korábban
Moszkva Szálló, Technika Palotája, Aeroflot-székház
1. Moszkva-szálló (A Moszkva Városi Szovjet Szállodája, L. Szaveljev, C. Sztrapan, 1931) 2. A Technika Palotája (A. Szamoljov, B. Jefomovics, 1933) 3. Aeroflot-székház (D. Csecsulin, 1934) |
Moszkva város tanácsa (a Moszszovjet) 1931-ben meghívásos pályázatot írt ki hat résztvevő számára a kor legmagasabb színvonalának megfelelő szálloda építésére. A korabeli sajtó figyelmesen követte a tervezés és építkezés minden fázisát, hiszen várostervezési szempontból az épület rendkívül jelentős helyen, a Gorkij út és a tervezett, gigantikus Iljics-sugárút kereszteződésében állt. Egy anekdota szerint Sztálin, amikor a két homlokzattervet megmutatták neki, mindkettőre odakanyarította az aláírását - ennek köszönhető az épület aszimetriája. A Moszkva-szálló építkezése - más tervek alapján - 1934-ben fejeződött be, az Iljics-sugárút azonban sohasem épült meg. A Moszkva-szállót ma lebontás fenyegeti, megmentésére építészek és művészettörténészek külön weboldalt hoztak létre.
A tudományos és technikai intézményeknek otthont adó komplexum megtervezésére 1933-ban kiírt pályázat a Moszkva folyó partján kívánta elhelyezni a Technika Palotáját, mely kifejezi "a tömegek felfegyverzését a szovjet ipari, mezőgazdasági szállítási és kommunikációs vívmányokkal". Szamojlov és Jefremovics terve nem a már visszahúzódóban lévő konstruktivizmus előtt tisztelgett, inkább a tárgy "technokrata" jellegét kívánta megjeleníteni.
1934-ben egy ideig az egész világ a hajótörést szenvedett Cseljuskin-jégtörő legénységéért aggódott, melynek tagjai a nyílt tengeren, egy jégtáblán sodródtak, miután hajójuk elsüllyedt. Ugyanazon év nyarán már Moszkvában köszöntötték az életben maradt tengerészeket és a pilótát, aki megmentette őket. Ők kapták meg elsőként a Szovjetunió Hőse kitüntetést. A születőben lévő új szovjet emberkép megkövetelte, hogy a hőstettet megörökítsék, méghozzá monumentális formában. Az Aeroflot-székház, melyet a Bjelorusszkij-pályaudvar szomszédságában kívántak felépíteni, a szovjet repülést kívánta magasztalni és dicsőíteni - erre utal az épület éles kontúrja, áramvonalas alakja és a hős repülősöket ábrázoló szobrai. Az Aeroflot-székházat eredeti formájában sohasem építették meg, ám főbb elemei belekerültek a Legfelsőbb Szovjet majdnem fél évszázaddal később épült komplexumába.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


régészet
- Császári arany – 5000 fontért kelt el a különleges római érme
- A trójai bor nyomában: Mit ittak az emberek a korai bronzkorban?
- A fáraó és Ozirisz újjászületése – Tutanhamon sírjának titkos rítusa
- Dániából származhat a legendás Sutton Hoo-i sisak?
- Átírja a múltat a nemek szerinti régészet?
- Rendkívül értékes római hadizsákmányt fedeztek fel Utrecht közelében
- Egyedülálló lelet Ausztrália múltjából: a Ferruaspis brocksi történet
- Több száz csontvázat találtak Gloucesterben
- Ritka felfedezés Ománban: egy késő kőkorszaki táborra bukkantak
- A tengernagy bukása: Nelson veresége Tenerifén 15:25
- Miért kerülnek ismét használatba a hidegháborús bunkerek Norvégiában? 14:20
- Amikor VIII. Henrik meghozta Hull városába a nagy ágyúkat... 14:03
- Császári arany – 5000 fontért kelt el a különleges római érme 13:07
- A trójai bor nyomában: Mit ittak az emberek a korai bronzkorban? 12:04
- Mesés kora vaskori kincsekkel találkozhatnak a Nemzeti Múzeumba látogatók 11:20
- 10 érdekesség a parfümök történetéről 09:57
- A fáraó és Ozirisz újjászületése – Tutanhamon sírjának titkos rítusa 09:15