2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Kommunista utópia a rajzasztalon: a meg nem épült Moszkva

2005. április 21. 10:58

Moszkva Szálló, Technika Palotája, Aeroflot-székház

1. Moszkva-szálló (A Moszkva Városi Szovjet Szállodája, L. Szaveljev, C. Sztrapan, 1931)
2. A Technika Palotája (A. Szamoljov, B. Jefomovics, 1933)
3. Aeroflot-székház (D. Csecsulin, 1934)

Moszkva város tanácsa (a Moszszovjet) 1931-ben meghívásos pályázatot írt ki hat résztvevő számára a kor legmagasabb színvonalának megfelelő szálloda építésére. A korabeli sajtó figyelmesen követte a tervezés és építkezés minden fázisát, hiszen várostervezési szempontból az épület rendkívül jelentős helyen, a Gorkij út és a tervezett, gigantikus Iljics-sugárút kereszteződésében állt. Egy anekdota szerint Sztálin, amikor a két homlokzattervet megmutatták neki, mindkettőre odakanyarította az aláírását - ennek köszönhető az épület aszimetriája. A Moszkva-szálló építkezése - más tervek alapján - 1934-ben fejeződött be, az Iljics-sugárút azonban sohasem épült meg. A Moszkva-szállót ma lebontás fenyegeti, megmentésére építészek és művészettörténészek külön weboldalt hoztak létre.


A tudományos és technikai intézményeknek otthont adó komplexum megtervezésére 1933-ban kiírt pályázat a Moszkva folyó partján kívánta elhelyezni a Technika Palotáját, mely kifejezi "a tömegek felfegyverzését a szovjet ipari, mezőgazdasági szállítási és kommunikációs vívmányokkal". Szamojlov és Jefremovics terve nem a már visszahúzódóban lévő konstruktivizmus előtt tisztelgett, inkább a tárgy "technokrata" jellegét kívánta megjeleníteni.


1934-ben egy ideig az egész világ a hajótörést szenvedett Cseljuskin-jégtörő legénységéért aggódott, melynek tagjai a nyílt tengeren, egy jégtáblán sodródtak, miután hajójuk elsüllyedt. Ugyanazon év nyarán már Moszkvában köszöntötték az életben maradt tengerészeket és a pilótát, aki megmentette őket. Ők kapták meg elsőként a Szovjetunió Hőse kitüntetést. A születőben lévő új szovjet emberkép megkövetelte, hogy a hőstettet megörökítsék, méghozzá monumentális formában. Az Aeroflot-székház, melyet a Bjelorusszkij-pályaudvar szomszédságában kívántak felépíteni, a szovjet repülést kívánta magasztalni és dicsőíteni - erre utal az épület éles kontúrja, áramvonalas alakja és a hős repülősöket ábrázoló szobrai. Az Aeroflot-székházat eredeti formájában sohasem építették meg, ám főbb elemei belekerültek a Legfelsőbb Szovjet majdnem fél évszázaddal később épült komplexumába.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár