Kommunista utópia a rajzasztalon: a meg nem épült Moszkva
2005. április 21. 10:58
Korábban
Moszkva Szálló, Technika Palotája, Aeroflot-székház
1. Moszkva-szálló (A Moszkva Városi Szovjet Szállodája, L. Szaveljev, C. Sztrapan, 1931) 2. A Technika Palotája (A. Szamoljov, B. Jefomovics, 1933) 3. Aeroflot-székház (D. Csecsulin, 1934) |
Moszkva város tanácsa (a Moszszovjet) 1931-ben meghívásos pályázatot írt ki hat résztvevő számára a kor legmagasabb színvonalának megfelelő szálloda építésére. A korabeli sajtó figyelmesen követte a tervezés és építkezés minden fázisát, hiszen várostervezési szempontból az épület rendkívül jelentős helyen, a Gorkij út és a tervezett, gigantikus Iljics-sugárút kereszteződésében állt. Egy anekdota szerint Sztálin, amikor a két homlokzattervet megmutatták neki, mindkettőre odakanyarította az aláírását - ennek köszönhető az épület aszimetriája. A Moszkva-szálló építkezése - más tervek alapján - 1934-ben fejeződött be, az Iljics-sugárút azonban sohasem épült meg. A Moszkva-szállót ma lebontás fenyegeti, megmentésére építészek és művészettörténészek külön weboldalt hoztak létre.
A tudományos és technikai intézményeknek otthont adó komplexum megtervezésére 1933-ban kiírt pályázat a Moszkva folyó partján kívánta elhelyezni a Technika Palotáját, mely kifejezi "a tömegek felfegyverzését a szovjet ipari, mezőgazdasági szállítási és kommunikációs vívmányokkal". Szamojlov és Jefremovics terve nem a már visszahúzódóban lévő konstruktivizmus előtt tisztelgett, inkább a tárgy "technokrata" jellegét kívánta megjeleníteni.
1934-ben egy ideig az egész világ a hajótörést szenvedett Cseljuskin-jégtörő legénységéért aggódott, melynek tagjai a nyílt tengeren, egy jégtáblán sodródtak, miután hajójuk elsüllyedt. Ugyanazon év nyarán már Moszkvában köszöntötték az életben maradt tengerészeket és a pilótát, aki megmentette őket. Ők kapták meg elsőként a Szovjetunió Hőse kitüntetést. A születőben lévő új szovjet emberkép megkövetelte, hogy a hőstettet megörökítsék, méghozzá monumentális formában. Az Aeroflot-székház, melyet a Bjelorusszkij-pályaudvar szomszédságában kívántak felépíteni, a szovjet repülést kívánta magasztalni és dicsőíteni - erre utal az épület éles kontúrja, áramvonalas alakja és a hős repülősöket ábrázoló szobrai. Az Aeroflot-székházat eredeti formájában sohasem építették meg, ám főbb elemei belekerültek a Legfelsőbb Szovjet majdnem fél évszázaddal később épült komplexumába.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
11. A kiegyezéshez vezető út, a kiegyezés tartalma és értékelése
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Véreskezű zsarnokból Ferenc Jóska – hét évtized „a birodalom első hivatalnokaként”
- A Magyarországgal való kiegyezés felé mozdította el Bécset a königgrätzi vereség
- Külpolitikai kudarcok kényszerítették Bécset a Kiegyezésre
- Deák Ferenc tollba mondta a húsvéti cikket, hogy kézírását se ismerjék fel
- Ferenc József is fogadta az 1849-ben jelképesen felakasztott Andrássyt
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egyenes út vezetett a kiegyezéstől Trianonig? – az 1867. évi alku 150 év távlatából
- Kossuth a bukás biztosítékát, mások az ország aranykorát látták a Kiegyezésben
- Megoldódott Sisi koronázási fotóinak rejtélye
- Hiába okozott negyvenféle betegséget, a kor divathölgyei ragaszkodtak a fűzőhöz 09:50
- Magyar viseletet öltött Mária Terézia a Szent István-rend első adományozásakor 09:05
- A lettek döntő többsége a függetlenségre szavazott 1991-ben tegnap
- Hollywood szinte összes díját begyűjtötte Audrey Hepburn tegnap
- Maiszúr tigrise sem tudott ellenállni a brit hódításnak Indiában tegnap
- Különutas politikája miatt romlott meg Tito viszonya Moszkvával tegnap
- Viktória királynő szabadítatta ki a csatornaépítéssel is foglalkozó 1848-as hőst 2024.05.03.
- Egy kertész lányát vette el a később női ruhában bújkáló jakobinus vezető 2024.05.03.