Rómában vesztegel az akszúmi obeliszk
2004. július 28. 10:06
Az akszúmi obeliszk, még mindig Róma egyik külvárosában, egy rendőrségi laktanyában, három darabra szedve várakozik.
Az emlékoszlop 2003 novemberéig az olasz főváros Porta Capena nevű terén állt. Ekkor elbontották, és fémburokba csomagolva felkészítették az utazásra.
Az obeliszket azonban több ok miatt sem indították még útra. Az egyik pénzügyi: amikor 2002 júniusában az olasz kormány szabad utat adott a visszaszolgáltatásnak, a kormány másfél millió eurót tartalékolt a szállításra, a restaurálásra és Akszúmban való felállítására. Ma már ez az összeg nem elég, a tényleges költségeket tízmillió euróra becsülik. Az emelt összeg kifizetéséről azonban még nincs döntés.
Az megemelkedett költségeket zömmel az előre nem látott technikai nehézségek okozzák. A kőtömbök 48, 65 és 87 tonnásak. "Kizárólag az amerikai Galaxy és az orosz Antonov teherszállító repülőgépek képesek ezeket a levegőbe emelni" - nyilatkozta Giorgio Croci professzor, az obeliszkkel kapcsolatos technikai műveletek irányítója.
Ugyanakkor Akszúm repülőtere - amelyet öt évvel ezelőtt, épp a sztéléről folyó tárgyalások idején építettek - kevéssé alkalmas 55 tonnánál nagyobb teherrel való leszállásra. Tengerszint feletti magassága 2300 méter, és a ritka levegő miatt a repülőknek a megszokottnál gyorsabban kell leszállniuk. Az viszont kétséges, hogy ehhez elég hosszú-e a kifutópálya.
Márpedig nem is egyszer, hanem négyszer kell fordulnia a repülőgépnek: az obeliszk három darabját egyenként kell szállítani, negyedszer pedig a felszerelés kerülne a repülőre. Olaszországból kellene ugyanis Akszúmba szállítani azt a darut, amellyel az oszlopdarabokat kiemelik a gépből, valamint a speciális szállító targoncákat és a kamionokat, amelyek Axum teréig viszik az obeliszket.
Kiderült azonban, hogy a Galaxyk határozatlan ideig Irakban teljesítenek szolgálatot, az Antonovok pedig csak akkor bírják el a darabokat, ha valamit még le tudnak faragni a teher súlyából azzal, hogy könnyebb fémbe burkolják a tömböket. Ez a szakemberek szerint legalább egy hónapba telik. És akkor még nem számoltak az esős évszakkal, ami használhatatlanná teszi az akszúmi repülőteret.
A szállítás optimista számítások szerint szeptemberre várható, a borúlátók azonban 2005-tel számolnak.
(MTI Panoráma)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
12. A középkor és a kora újkor kultúrája
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Nem volt elragadtatva a ferences szerzetes, aki a tatárjárás után a mongolok fővárosába látogatott
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- A középkorban sem volt mindig stigma „bűnben élni”
- „Legnagyobb ellensége” fejezte be a Szent Péter bazilika tervezőjének életművét
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Habár meggazdagodott műveiből, munka közben csak kenyeret és vizet fogyasztott Michelangelo
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- Donatello híres Dávid-szobrát eredetileg a firenzei dómba szánták
- 10 tény a Mona Lisáról
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán 18:05
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király 16:05
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában 15:05
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély 10:35
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat 09:50
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke 09:05
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet tegnap