2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Politikai üzenetek, divat és sütemény: fotókon az 1945 utáni kirakattörténelem

2020. november 17. 16:58 Múlt-kor

A kirakatnak furcsa helyzete van: egyrészt az üzlet belső terének a része, de a külvilágra, az utcára néz, a járókelőkkel „beszélget”. Ez a kettősség szabja meg funkcióit is. A Fortepan fotóiból készült válogatásunk arról mesél, miként vette be a politika a kirakatokat és hogyan csábították vásárlásra a vevőket a szocialista üzletek.

A kirakat története a kirakodó vásárokig nyúlik vissza, maga a kifejezés is innen ered. Az első modern kirakatok Angliában csábították vásárlásra a járókelőket, Magyarországon a 19. század közepére, végére terjedtek el.

A kirakatok olykor a politikai propaganda felületeivé is váltak. Az ötvenes években egy húsbolt a személyi kultusz gyakorlásában odáig jutott, hogy egy zsírból megformált Rákosi Mátyás fejet állított kínált portékái közé, amit éjszakára meg is világított, azonban a lámpák fényének melegétől a zsírfej olvadni kezdett. A legenda szerint a húsboltot másnap már az új boltvezető nyitotta ki.

A szocialista gazdaságban vizsgálták a fogyasztók „kirakatorientáltságát”, sőt, kirakatversenyeket is rendeztek. A szakmai, esztétikai vélemények azonban nem voltak egyöntetűen pozitívak, a kritikusok sérelmezték a városszerte látható, divattrendekre érzéketlen, zsúfolt vitrineket.

Az 1970-1980-as évek sajtójában főleg a belváros impozáns épületeinek aljában fájlalták a városképet csúfító, rendezetlen, sivár és piszkos portálokat. Ezek felújítása az államosított épületek esetében az Ingatlankezelő Vállalat reszortja lett volna, ám anyagi források híján inkább a lakások felújítására költöttek, ha volt miből. Az IKV többnyire megvárta, míg az üzletek utcai frontja annyira rossz állapotba került, hogy azt a bérlő – vásárlóinak megtartása érdekében – maga legyen kénytelen felújítani.

A rendszerváltás után a tulajdonviszonyok átalakulásával és a piacgazdaságra való átállással teljesen új helyzetbe kerültek a kiskereskedelmi üzletek. Hogy szebbek lettek-e a kirakatok, azt mindenki maga eldöntheti, ha tesz egy kisebb sétát a belvárosban.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
A Magyar Kommunista Párt választási plakátja egy üzlet kirakatában (1947)Az Állami Áruház „feketézőktől” lefoglalt áruval feltöltött kirakata a kőbányai Liget (egykori Zalka Máté) téren (1954) Női ruhabolt kínálata (1955)Világos üzenet az Erzsébet (egykori Lenin) körúton (1956)Kötöttáru napok (1958)Vajas sütemények boltja a mai Teréz körúton (1961)Fővárosi Mértékutáni Cipőkészítő Vállalat vásárlócsalogató kirakata a Garay téri üzletek között (1968)Az Elegant Május 1 Ruhagyár kiállítása az Andrássy úton (egykori Népköztársaság útja), a Divatcsarnokban (1970) A Triál Sport-, Játék- és Hangszerkereskedelmi Vállalat Károly (akkori Tanács) körút 22–24. szám alatti bemutatóterme (1971)Pálma Cukrászda az Erzsébet (Lenin) körút 36. száma alatt (1971)Grácia női ruhaház a Szervita (Martinelli) tér 2. szám alatt (1971)Isolabella Kávé-Tea Ital szaküzlet a József körút 43. szám alatt.Bánfi hajszeszért ide egy darabig nem érdemes menni (1979)Luxus áruház a Vörösmarty téren (1981)Virágzó cipőkínálat (1982)Kirakatrendező Iskola tanulói az Osvát utcában (1973)Fotókirakat a kirakatfotón (1973)A dombóvári Napsugár Áruház termékei (1972)

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár