10 tény az automobilok múltjáról
2020. október 21. 08:24 Múlt-kor
Korábban
1. Az első autó tulajdonképpen egy háromkerekű, gőzmeghajtású szerkezet volt, amelyet a francia Nicolas-Joseph Cugnot alkotott meg 1796-ban. A szerkezetet ágyú vontatásra használták; végsebessége elérte a mesés 3 km/h-t.
2. A „zajos és szagos” gépcsodára utaló szó, az „automobil” a New York Times lapjain tűnt fel legelőször 1899. január 3-án.
3. A futószalag alapötlete az amerikai autógyártó, Ransom Eli Olds nevéhez köthető. Az első tömeggyártású gépkocsi előállításával is ő büszkélkedhetett: az Oldsmobile Curved Dash sorozatgyártása 1901-ben indult meg.
4. A futószalag elméletét Henry Ford ültette át a gyakorlatba 1913-ban. A forradalmi találmánynak köszönhetően a híres Ford T-modell gyártási ideje 12 óráról 93 percre csökkent.
5. A tömeggyártásnak köszönhetően a Ford T-modell ára jelentősen lecsökkent. A mobilitásra vágyó néptömegek 1924-ben már 260 dollárért juthattak hozzá Fordjukhoz (ez az összeg nagyjából ma 3500 dollárnak felelne meg).
6. Az 1929-es esztendő az autórádiók éve volt. Az első szerkezetek a Motorola nevet viselték. A rádiókat ekkor még nem szerelték be automatikusan az autókba, mert extrának számítottak, így a gépjármű-tulajdonosoknak külön kellett megvásárolniuk a szerkezeteket.
7. Bertha Benz az első ténylegesen gépkocsinak nevezhető jármű megalkotójának, Karl Benznek volt a felesége. Bertha asszonyság 1888-ban a világ első „túraautósaként” írta be magát a történelembe. Miután elkötötte férje gépcsodáját, 106 kilométert tett meg vele, bizonyítván, hogy az autó többre hivatott holmi városi furikázásoknál.
8. A világ első autóversenyét 1894-ben rendezték. A győztes 19 km/órás átlagsebességgel, 6 óra 48 perc alatt teljesítette a Párizs és Rouen közötti 126 km-es távot.
9. Az 1954-es Mercedes-Benz W196R Formula 1 Racing Single-Seater a világ eddigi második legdrágább autója volt, amelyet 2013-ban egy aukción 30 millió dollárért értékesítettek. A listát egy 1962-es Ferrari GTO vezeti „potom” 38 millió dollárral.
10. A Volkswagen Bogár a világ legnagyobb példányszámban előállított gépkocsitípusa, amelyen az évtizedek során a legkevesebb fejlesztést hajtottak végre. 1938 és 2003 között 21,5 millió modell gördült le a futószalagokról.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Kizárták a pártból az amerikaiakkal barátkozó szovjet katonákat tegnap
- A törökök mellett a szomszédos hatalmakkal is szembe kellett szállnia Hunyadi Mátyásnak tegnap
- A vasbeton alkalmazásának első meghonosítójára emlékeztek tegnap
- Ősszel nyílik meg a Néprajzi Múzeum új állandó kiállítása tegnap
- Súlyos taktikai vereségnek bizonyult az antant számára a gallipoli csata tegnap
- Megérzései segítették a modern régészet alapjait megteremtő Dörpfeldet tegnap
- A rádióban és a televízió képernyőjén is közönségkedvenc volt Zenthe Ferenc 2024.04.24.
- A köztudattal ellentétben erősítette II. András politikáját az Aranybulla 2024.04.24.