Elkészült Tomáš Bat'a repülőgépének mása
2019. május 27. 15:44 MTI
Megérkezett a frissen felújított zlíni Tomáš Bat'a Emlékhelyre csütörtökön annak a Junker F 13 típusú repülőgépnek a mása, amelynek lezuhanásakor 1932-ben a neves cseh cipőgyáros az életét vesztette.
Korábban
Az eredetivel megegyező nagyságú, de motort már nem tartalmazó repülőgépet az olmützi (Olomouc) TechProAviation cég készítette el. A több mint 2000 darabból álló modell elkészítése másfél évig tartott, a 6 millió korona (76 millió forint) költséget a zlíni önkormányzat, a Bata család és adományozók fedezték.
A modellt a hét végén rakják össze, és az üvegpalota kupolája alatt fog lógni az emlékhely fő látványosságaként. A létesítmény üzemeltetői arra számítanak, hogy a repülőgépmodell újabb látogatókat vonz a cipőket gyártó világhírű Bat'a család életét és tevékenységét bemutató kiállításra.
A Tomáš Bat'a Emlékhely 1933-ban, egy évvel a cipőkirály tragikus halála után nyílt meg. Az emlékhelyen eredetileg a lezuhant Junkers F 13-nak a baleset színhelyén összegyűjtött darabjaiból újra összerakott gép volt kiállítva.
A háború után a gépet a közeli Otrokovice repülőterén álló hangárba szállították, majd nyomaveszett. Miután a Bat'a Emlékhelyet az 1948 februárjában hatalomra kerülő kommunista rendszer megszüntette, a balesetet szenvedett géppel nem törődött senki.
Az emlékhely épületét koncertteremként és kiállítóhelyeként használták, de végül a város úgy döntött, hogy visszaadják eredeti formáját és rendeltetését. A múlt év őszére befejeződött az üvegpalota rekonstrukciója, és megkezdődött a próbaüzem, de mostanáig fő látványossága, a Junkers F 13 nélkül.
"Az emlékhely felújításával tartoztunk Tomáš Bat'ának, aki Zlín várost világszerte ismertté tette" - nyilatkozta Miroslav Adámek, a polgármester helyettese újságíróknak. Tomáš Bat'a néhány évig a város polgármesteri tisztségét is betöltötte.
A funkcionalista stílusú épületet Frantisek Lydie Gahura cseh építész tervezte. A repülőgépnek helyet adó terem jelképesen a cseh nemzeti színeket idézi: padlója piros, az oszlopok fehérek, míg a lépcsők korlátai kékre vannak festve.
Tomáš Bat'a (1876-1932), a "cipőkirály" apja cipészműhelyében tanulta ki a szakmát, s őt tartják a Bata-cipőbirodalom megalapítójának. 1932. július 12-én repülőgépe Zlín mellett ismeretlen okból lezuhant, s a vállalkozó életét vesztette.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
7. Életmód és mindennapok a Kádár-korszakban
II. Népesség, település, életmód
- A magyar-román diplomáciai kapcsolatok megszűnésével fenyegetett Ceaușescu falurombolási terve
- Lelkiismereti és erkölcsi kérdésnek tekintette az amerikai elnök a Szent Korona visszaszolgáltatását
- Mit keresett Fidel Castro 1972-ben Budapesten?
- A Népliget és a Margitsziget is szóba került, mint az Úttörővasút lehetséges helyszíne
- Ilyen az, ha csináljuk a fesztivált – koncertfotók a ‘80-as évekből
- Ledobni a vörös nyakkendőt – ilyenek voltak a szocialista úttörőtáborok
- Kilincs a túloldalon
- Az én 89-em
- Benzininjekció, néma talpak és Mengele – ártatlan volt-e Tóth Ilona?
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.