Jelzálogból fejlesztette tovább Zeppelin a repülő szivart
2013. július 8. 14:36 MTI
Százhetvenöt éve, 1838. július 8-án született Ferdinand von Zeppelin gróf német katonatiszt, a kormányozható léghajó tervezője. 1891-ben altábornagyi rangban helyezték rendelkezési állományba Németországban, ezután kezdett a repülés kérdéseivel foglalkozni. Több kudarc után végül a magyar Schwarz Dávid terveit továbbfejlesztve sikerült megépítenie a merev testű, kormányozható léghajót.
Korábban
Arisztokrata családjának hagyományait követve lépett katonai pályára. Az amerikai polgárháborúban megfigyelő volt az északi hadseregben, majd részt vett a Mississippi forrásvidékének felkutatására indított expedícióban, ekkor emelkedett először levegőbe egy megfigyelőballonnal. Ezután a (vesztes) osztrák oldalon vett részt 1866-ban a porosz-osztrák, majd a (győztes) német oldalon az 1870-es német-francia háborúban. 1891-ben altábornagyi rangban helyezték rendelkezési állományba, ezután kezdett a repülés kérdéseivel foglalkozni. Több kudarc után végül a magyar Schwarz Dávid terveit továbbfejlesztve sikerült megépítenie a merev testű, kormányozható léghajót. (Schwarz léghajója csak egyszer, már a feltaláló halála után szállt fel, de a pilóta hibájából lezuhant, Zeppelin ezután vette meg a találmányt az özvegytől.)
Zeppelin a Boden-tó partján fekvő Friedrichshafenben hozta létre léghajóépítő üzemét, itt épült meg a 128 méter hosszú és 12 méter átmérőjű LZ1, amelynek hajótestében a 16 elválasztott gázzsákba a levegőnél könnyebb hidrogéngázt töltöttek. A légcsavarokat két 16 lóerős motor hajtotta, a repülő szivart az oldal- és magassági kormányokkal tökéletesen lehetett kormányozni. A léghajó első próbaútján, 1900. július 2-án öt emberrel fedélzetén 410 méter magasságot ért el, és 17 perc alatt hat kilométert repült.
Hiába volt a látványos siker, a befektetők nem voltak hajlandók több tőkét a vállalkozásba fektetni, így Zeppelin kénytelen volt a céget likvidálni és a léghajót szétszerelni. A katonai vezetés azonban látott fantáziát a léghajóban, ezért az állami támogatás, a feltaláló javára szervezett sorsjáték és a Zeppelin feleségének birtokára felvett jelzálog lehetővé tette, hogy folytassa kísérleteit. Az LZ-2 és az LZ-3 útjai során több balesetet szenvedett, mégis hatalmas feltűnést keltettek, s a lelkes németek 1908-ban hatmillió márkát gyűjtöttek össze a gróf számára.
A valóban megbízható LZ-4 1908-ban készült el, az első világháború kitöréséig 21 léghajót építettek, ezek 1910-től utasokat is szállítottak. A siker akkora volt, hogy a köznyelvben ezután minden merev testű léghajót zeppelinnek kezdtek nevezni. A légi járműveket a háború kitörésekor a hadsereg foglalta le. Többségüket felderítésre használták, de néhány bombázás során is bevetették őket, például London fölött, az akciónak azonban inkább csak pszichikai hatása volt. A zeppelinek ugyanis lassúságuk miatt ki voltak szolgáltatva a mozgékony repülőgépeknek, robbanékonyságuk miatt könnyű célpontot is jelentettek. Zeppelin 1917. március 8-án hunyt el, így már nem kellett megérnie, hogy az 1918-as német vereség után a győztes hatalmak bezáratták gyárát, a zeppelineket pedig kárpótlásként az amerikaiak kapták meg.
A munkát Zeppelin halála után Hugo Eckener kapitány folytatta, aki 1928-ban megalkotta a Graf Zeppelin nevű utasszállító léghajót. Ez 1929-ben 21 nap alatt járta körbe a földet, összesen 144 alkalommal kelt át az Atlanti-óceánon és 1937-ig 590 utat megtéve 16 ezer utast szállított. Magyarországon 1931. március 29-én szállt le a csepeli repülőtéren az első zeppelin, amelyből elsőként Karinthy Frigyes lépett ki. A léghajók tündöklésének szörnyű baleset vetett véget: a 245 méter hosszú, 41,2 méter átmérőjű és 72 férőhelyes Hindenburg léghajó 1937. május 7-én New Jerseyben leszállás közben, máig tisztázatlan körülmények között kigyulladt, a robbanás 36 emberéletet követelt.
Az utóbbi években a zeppelinek reneszánszukat élik, mert olcsón üzemeltethetők, nem szennyezik a környezetet, zajszintjük alacsony, nincs szükségük nagy repülőterekre és nagy terhek szállítására is alkalmasak. Az új típusú zeppelineket turisztikai célokra, például városnézésre, de nyersanyagok lelőhelyének felkutatására is használják. A zeppelinekről több film is készült, s a kultúrtörténetbe is bevonultak: róluk kölcsönözte nevét a leghíresebb heavymetal együttes, a Led Zeppelin.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
2. Hunyadi Mátyás uralkodása
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Oroszlánrészt vállalt Mátyás királlyá választásában Szilágyi Erzsébet
- Szinte teljesen ködbe burkolózik Szilágyi Erzsébet élete
- Bár kevés biztosat tudunk róla, rendkívül fontos szerepet játszott a magyar történelemben Szilágyi Erzsébet
- Magyarország történetéről szóló, elveszettnek hitt 16. századi kéziratot vizsgálnak a BTK kutatói
- A befolyásolható ifjú király előbb esküt tett Hunyadi Lászlónak, majd kivégeztette
- Sohasem vesztett csatát Mátyás legendás hadvezére, Kinizsi Pál
- Fényes győzelmet arattak Kinizsiék Kenyérmezőnél a portyázó törökök felett
- A kiéheztetés lassú, de biztos fegyverével kényszerítette térdre Ausztriát Mátyás király
- A skót klánalapító, a skizofrén és a püspök – öt királyi fattyú a magyar történelemből
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély tegnap
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat tegnap
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke tegnap
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás 2024.11.23.