Újabb nagy fogás ütheti az amerikai kincsvadászok markát
2011. április 7. 11:50
Az Odyssey Marine Exploration Inc. (OMEX) egy náci tengeralattjáró által 1941 novemberében kilőtt, becslések szerint 260 millió dollár értékű ezüstöt rejtő hajó roncsait hozná fel a felszínre.
Korábban
A tampai (Florida, Egyesült Államok) cég tavaly kötött szerződést a londoni kormánnyal, amely akkor hozzájárult, hogy az OMEX megtarthassa a kincs 80 százalékát. Az S.S. Gairsoppa gőzhajót egy német tengeralattjáró süllyesztette el még a második világháború idején az ír partok mellett. „Idén a hajó nyomába eredünk” – nyilatkozta Mark Gordon, a cég elnöke, aki az interjúban azt is elmondta, hogy a kutatásra kevesebb mint 10 millió dollárt költenek. „A keresés és a felszínre hozatal költsége a hajó értékének töredéke lesz” – tette hozzá.
Az Odyssey számításai szerint a hajót 4270 méter mélyről kell kiemelni, de ez még így is megéri, mivel az ezüst árfolyama megduplázódott az elmúlt évben, az aranyé pedig rekordokat döntöget. A mamutcég 2007-ben az Atlanti-óceánból 17 tonna aranyat és ezüstöt hozott a felszínre a Fekete Hattyúra keresztelt projekt során. A tervekben további öt hajó szerepel, köztük a HMS Sussex, amely Gibraltár mellett, 1694-ben süllyedt el, s a New York Times becslése szerint 4 milliárd dollár értékű aranyat rejthet.
Az Odyssey részvényei 32 centtel (12 százalék) nőttek, s immáron 3,06 dolláron jegyzik, ami azt jelenti, hogy az elmúlt 12 hónapban megduplázódott a papírok értéke. A cég egy másik vállalkozás keretében a Nagy-Britannia mellett 1774-ben elsüllyedt HMS Victory roncsait emelné ki, amelynek fedélzetén 5 tonna arany lehet, az Enigma, Shantaram és a Firebrand kereskedelmi hajók rakománya pedig egyenként 50 millió dollárt érhet.
„Soha nem voltunk még ennyire izgatottak” – fogalmazott Gordon, akinek 17 éves cégét 2009-ben mutatta be a Discovery Channel. „Több projektünk is az utolsó fázisban van, ilyenre még nem volt példa a társaság történetében” – tette hozzá. A Gairsoppa-projekt májusban veheti kezdetét, amely során szonárt, fémdetektorokat és víz alatti robotokat készülnek bevetni. Az elnök tájékoztatása szerint a hajóroncs állapota fogja meghatározni, hogy milyen gyorsan lehet a rakományt a felszínre hozni.
Ezzel párhuzamosan az Odyssey több céggel karöltve éppen azon fáradozik, hogy a Csendes-óceán déli részén a tengerfenékről aranyat, ezüstöt és rezet hozzon fel. Májusban azonban újra egy amerikai fellebbviteli bíróság elé kell állniuk, mivel a spanyol kormány a Portugália partjai mellett, az Atlanti-óceán mélyéről 2007-ben kiemelt, 500 millió dollár értékű kincset követeli vissza az amerikai kincsvadász-cégtől.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
rejtélyek
- Máig megoldatlan a Mary Celeste kísértethajó rejtélye
- Dél-Amerikában is fosztogatott Butch Cassidy bandája
- Máig számos rejtély övezi a sandringhami zászólalj eltűnését
- A pápai tiltás ellenére sokáig töretlen volt a szabadkőművesek népszerűsége
- Máig nem tudni, mi történt a rejtélyes módon eltűnt roanoke-i kolóniával
- Egy letűnt korszak rejtélyes mementói a Húsvét-szigeti moai szobrok
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap