Megnyílnak a középkori olasz csatornák
2009. január 15. 15:41 Times Online
Olaszország a tervek szerint újra megnyitja középkori csatornahálózatait, amelyek segítségével a turisták egy 500 kilométeres vízi úton juthatnak majd el a Lago Maggiore partjaitól Milánón át Velencéig.
A mérnökök idén nyáron kezdik el a Lago Maggiore déli partjain ma is meglévő, Sesto Calende és Somma Lombardo közti nyolc kilométeres csatornahálózat felmérését és megtisztítását. A feladatért felelős Navigli Lombardi cég vezetője, Alessandro Meinardi szerint a projekt első szakaszának célja, hogy teljes egészében hajózhatóvá tegyék a 14. században közel 140 kilométeres vízi utat Locarno és Milánó között.
A helyreállított hálózat végül a Pó folyóig is eljut majd, így a hajóra szálló turisták Velence, Padova, Piacenza Cremona és Ferrara felé is elindulhatnak majd. Míg ezt az útvonalat a középkorban kereskedelemi szállítmányozásra használták, most az „olasz reneszánsz tájon suhanhatnak majd a látogatók”. A projekt a tervek szerint egymilliárd euróba kerül majd.
A milánói csatornahálózat első szakaszait a 12. században, bencés és ciszterci szerzetesek irányításával alkották meg, míg későbbi tervezésében a reneszánsz géniusz, Leonardo da Vinci is részt vett. A férfi akkor segített a vízi útvonal tervezésében és kivitelezésében, amikor befejezte Az utolsó vacsora freskóját a Santa Maria delle Grazie épületében. Francesco Rusconi Clerici milánói mérnök szerint az útvonal egyik szakaszát azért építették ki, hogy azzal Milánóba szállíthassák a Candogliában bányászott márványt, amelynek segítségével 1386 után sikerült felépíteni a gótikus dómot.
Meinardi szerint a csatornák az 1930-as évekre kerültek kritikus állapotba, amikor a szárazföldi és közúti szállítás szinte teljesen felváltotta a vízi kereskedelmi útvonalat. Később egyeseket földdel töltöttek fel, míg más szakaszai a különböző öntözések miatt épített gátak miatt száradtak ki. Egyes részeket később a turizmus miatt kitakarítottak: ez lett a sorsa a legrégibb, Naviglio Grande nevű szakasznak is, amelyet ma üzletek és kávézók szegélyeznek.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
9. Demográfiai változások Magyarországon 1945-től
II. Népesség, település, életmód
- Propagandakampánnyal sem tudtak sok magyarországi szlovákot rávenni a Csehszlovákiába költözésre 1946-ban
- Hiába tiltakoztak sokan, több tízezer magyarországi németet telepítettek ki a kollektív bűnösség elve alapján
- Szinte bárki felkerülhetett a kitelepítendők listájára Rákosi alatt
- Magyarok is települtek át „szlovákként” Csehszlovákiába a lakosságcsere keretében
- Megérdemelték a kitelepítést a németek?
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap
- 10 meglepő tény a vasút történetéből tegnap