2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Személyes történetekkel tanítanák a holokausztot a francia iskolák

2008. február 18. 16:00

Pszichés szempontból az elnök javaslata aberráció

A heves polémia hatására, amelyet Nicolas Sarkozy államfőnek azon javaslata váltott ki, hogy a jövő tanévtől minden tízéves kisiskolás megtanulja egy vele egykorú, a holokausztban elpusztult francia gyerek személyes történetét, az elnöki hivatal vasárnap módosította a kezdeményezést: a deportált francia gyerekek emlékét nem egyénenként, hanem osztályonként kell az iskolásoknak őrizniük.

Kivételes alkalomnak számított, hogy Sarkozy javaslatát az ellenzék vezetője, Francois Hollande, a Szocialista Párt (PS) főtitkára is támogatta, hasonlóan a francia nácivadász Serge Klarsfeldhez, a Franciaországi Deportált Zsidók Gyermekei Egyesületének elnökéhez. Ugyanakkor a jobboldali kormányzópárt és a zsidó közösség vezetői köréből sokan nemtetszésüknek adtak hangot.

Simone Veil, Franciaország egyik legnagyobb tiszteletben álló személyisége, holokauszttúlélő és volt jobboldali miniszter az elnöki kezdeményezést "elképzelhetetlennek, tarthatatlannak és igazságtalannak" minősítette. A Sarkozy beszédénél jelen lévő 80 éves politikusasszony, a Soá Emlékalapítvány elnöke a L'Express című hetilapnak elmondta: "Egy pillanatra megfagyott bennem a vér. Túl nehéz az emléket (egy gyermeknek) hordozni". Szerinte a javaslat ráadásul vallási ellentéteket is szülne. A Franciaországi Zsidó Diákok Uniója szerint pedig "kontraproduktív" lenne az ilyenfajta tanítás eredménye.

Pszichológusok és pszichiáterek, valamint pedagógus-szakszervezetek azonnal tiltakoztak a kezdeményezés ellen, mert szerintük az a gyerekeknél csak a bűntudat érzésének kifejlődésére szolgálna. "Pszichés szempontból az elnök javaslata aberráció" - hangoztatta Marie-Odile Rucine gyermekpszichológus, aki szerint a holokauszt tanítása csakis kollektív oktatási módszerrel történhet. Boris Cyrulnik pszichiáter - aki szüleit a deportálásban vesztette el - úgy véli, hogy ha Sarkozy elképzelése szerint beszélünk a gyerekeknek a holokausztról, akkor a szorongást és a lelki sérüléseket is átadjuk vele.

Annette Wieviorka történész, holokausztszakértő, a Lányomnak elmagyarázott Auschwitz című könyv szerzője felháborodott az elnök javaslatán. Szerinte a holokausztot most is tanulják a francia iskolások, nem fenyeget a feledés veszélye, és az államfőnek nem kellene beavatkoznia, hogy milyen pedagógiai módszerekkel tanítanak az iskolákban.

Pascal Bruckner filozófus - aki veszélyesnek ítélte meg a kezdeményezést - a konzervatív Le Figaro hasábjain úgy vélte, hogy a gyerekek most is tanulnak a holokausztról és ennek ellenére erősödik az antiszemitizmus. Henri Rousso történész pedig a baloldali Libérationban "megemlékezési marketingnek" nevezte Sarkozy ötletét.

Emmanuelle Mignon, a francia államfő kabinetfőnöke a Journal du Dimanche című vasárnap megjelenő újságnak adott interjújában elmondta: a tanároknak mindig is nehézséget jelentett a holokauszt tanítása. Az elnök csak nekik akart segíteni, de elfogadja azt a kritikát, hogy ez súlyos teher lehet egy tízéves kisgyereknek, ezért elképzelhető az a megoldás, hogy egy-egy deportált gyerek történetét egy egész osztály közösen tanulja meg ezentúl.

(Múlt-kor/MTI)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár