Viking hajóval kelnek át az Északi-tengeren
2007. június 5. 11:00
A világ legnagyobb és legigényesebben újjáépített viking hajójával most vállalkozó kedvű régészek és tengerészek indulnak egy kéthetes tengeri utazásra Dániából.
Korábban
A Glendalough-i Tengeri Paripa (Sea Stallion of Glendalough) a világ legnagyobb és legigényesebb viking hajórekonstrukciójának az eredménye. Mintájául az 1962-ben a Roskilde-fjordban talált hadihajó szolgált, amely nagyjából 950 évvel ezelőtt süllyedt el. A rekonstrukcióban részt vevő hajóépítők korabeli eszközökkel - vésőkkel, késekkel, gyalukkal és baltákkal -, valamint közel 150 köbméter tölgyfa és 7000 kézi készítésű vasszegecs felhasználásával építették meg a viking hosszúhajót, amelyet 2004-ben Margit dán királynő avatott fel.
"Tudtuk, hogyan építették a hajóikat, és hogy néztek ki a hiányzó részek. Egy dolog volt, amit nem ismertünk: a hajó és a vitorla színe" - mondta a 68 éves Erik Andersen, a másolat tervezője az Associated Press tudósítójának. Az építők ezért az Anglia 11. századi normann megszállását ábrázoló Bayeux-i faliszőnyeg alapján a hajótestet barnára, a vitorlát pedig vörösre és sárgára festették. A helyreállított középkori járművet jelenleg önkéntesek készítik fel a vikingek legendás északi-tengeri útvonalának végighajózására. Az utazás július 1-jén indul a kelet-dániai Roskildéből, a végállomás pedig a mintegy 2000 kilométerre fekvő, vikingek által a 9. században alapított Dublin lesz.
A május 5-i próbaúton a hajó rendkívül stabilnak bizonyult: a 30 pár evezős által hajtott hajó határozottan szelte a vizeket, a vitorla könnyedén kibomlott. A Skóciát északról megkerülő és a híresen szeszélyes Ír-tengeren át vezető út a legénységet és a hajót egyaránt próbára fogja tenni. A cél, hogy megállás nélkül eljussanak Dublinba, de a terv az időjárástól függően változhat. Az útvonal a Jütland-félsziget északi csücskétől indul, az Északi-tengeren át a Skócia északi partjainál fekvő Orkney-szigetekig vezet, az észak-skóciai Cape Wrath-nél délnek fordul, majd az Ír-tengert átszelve Dublinnál ér véget.
A vikingek a 8. században léptek a történelem színpadára, amikor a keresztény szerezetesek feljegyzései szerint először portyáztak Észak-Európa partjainál. A vikingek nem csak rettegett harcosok voltak, hanem kitűnő mesteremberek és kereskedők is, akik egészen Konstantinápolyig (ma Isztanbul) terjedő kereskedelmi hálózatot hoztak létre. A dán és norvég királyok nagyszabású támadásokat vezettek Anglia és Írország ellen. Írország első viking települése 840 körül jött létre. Történészek szerint az izlandi Leif Erikson már 500 évvel Kolumbusz előtt elérte Észak-Amerika partjait. A Tengeri paripa modelljeként szolgáló hosszúhajót, amelyet kora legfejlettebb hajójának tartanak, valószínűleg 1042 körül építették a Dublintól délre fekvő Glendalough-ban. Történészek szerint ez a hajó szállította az Északi-tengeren át Roskilde-ba Harold Godwinson angol király két felnőtt fiát, hogy szövetséget kössenek a dán uralkodóval Hódító Vilmos ellen. A hajlított törzsű és egyetlen vitorlával rendelkező viking hajók nyílt tengeri és sekély vizű folyókon történő hajózásra egyaránt alkalmasak voltak. A hajót végül négy másikkal együtt 1060 körül süllyesztették el a Roskilde-fjordban, hogy megvédjék a kikötőt. Az öt hajót a felszínre hozták, és ma a Roskilde-ben található Viking Hajózási Múzeumban láthatók. |
A Tengeri paripa várhatóan augusztus 14-én ér Dublinba, ahol kiállítják, és csak 2008 augusztusában tér vissza Dániába. Terje Boe, a norvégiai Lofotr Viking Múzeum munkatársa szerint a vállalkozás fontos információkat szolgáltat a nagy viking hajók kormányozhatóságával kapcsolatban: "Ez a hajó a nagysága miatt számít igazán különlegesnek. Végre pontosan megismerhetjük, miként viselkedik a nyílt tengeren és milyen magas hullámokat képes elviselni".
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2011
- Az örökség
- Akiknek tényleg a Balaton a Riviéra
- A közös kód
- Budapesti olimpiai álmok: az 1955-ös fiaskó históriája
- A Délvidék megszállása 1941-ben
- Nyugdíjvita a rendszerváltás után, avagy pedikűrollóval a határozatdzsungelben
- A Meidzsi-reform bevezetése a feudális Japánban
- Lengyel középiskola Balatonbogláron a második világháború alatt
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király 16:05
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában 15:05
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély 10:35
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat 09:50
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke 09:05
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet tegnap
- Előbb filmsztár lett, majd a színpadot is meghódította Törőcsik Mari tegnap