A világ legnagyobb vasútépítése
2006. május 31. 10:00
115 éve, 1891. május 31-én kezdődött el a világ legnagyobb vasútépítéseként számon tartott transzszibériai vasútvonal építése. Az igen mostoha körülmények között zajló munkálatok csak 1916 októberében fejeződtek be. Akkorra teremtették meg a közvetlen vasúti összeköttetést Moszkva és Szentpétervár, illetve Vlagyivosztok között. A 9300 km hosszú vasútvonal megépítésének igen nagy szerepe volt Szibéria déli részének benépesedésében és természeti kincseinek kiaknázásában.
Korábban
Oroszország rég áhított álma vált valóra 1860-ban, amikor a Csendes-óceán partján létrehozták az első kikötővárost, Vlagyivosztokot. 1880-ra a város nagy kikötővé nőtte ki magát, és hamar alapvető problémává vált az európai Oroszországgal összekötő vasútvonal hiánya. A vasutat a tervezés után Szergej Witte pénzügyminiszter felügyelete és irányítása alatt kezdték el építeni 1891-ben.
A vonat az 1890-es években... |
Az eredeti vonal nyugati kiindulópontja Cseljabinszkban volt, és kelet felé Omszk, Novoszibirszk, Krasznojarszk, Irkutszk és Csita érintésével haladt - Mandzsúrián át, majd újra orosz területre ért Vlagyivosztok előtt. Később megépült az északi elkerülő útvonal is, amely végre teljes egészében orosz területen vezetett végig. (A kínai-orosz vasúti kapcsolatban ma is nehezítő tényező az eltérő nyomtáv.)
...és ma. |
A kínai határtól északra haladó, Amur menti vonal elkészültével 1916-ra Szentpétervártól Vlagyivosztokig lehetett vonatozni, és a mai napig ez a világ leghosszabb egybefüggő vasútvonala.
Villamosítása 1929-ben kezdődött el, és 2002-ben fejezték be.
(Forrás: Wikipedia)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Különutas politikája miatt romlott meg Tito viszonya Moszkvával 10:35
- Viktória királynő szabadítatta ki a csatornaépítéssel is foglalkozó 1848-as hőst tegnap
- Egy kertész lányát vette el a később női ruhában bújkáló jakobinus vezető tegnap
- Az Eufrátesztől a Magyar Királyságig tartott a kétszer is trónra ültetett II. Mehmed birodalma tegnap
- Börtönbe zárták a Mediciek a politikatudomány megteremtőjét, Machiavellit tegnap
- A maffia információi segítették a szövetségeseket a szicíliai partraszállásnál tegnap
- Hiába szereztek fegyvereket, mégsem tudtak megszökni a rabok az Alcatrazból 2024.05.02.
- Több ezer harckocsit és repülőgépet vetettek be a szovjetek Berlin elfoglalásához 2024.05.02.