Rómában vesztegel az akszúmi obeliszk
2004. július 28. 10:06
Az akszúmi obeliszk, még mindig Róma egyik külvárosában, egy rendőrségi laktanyában, három darabra szedve várakozik.
Az emlékoszlop 2003 novemberéig az olasz főváros Porta Capena nevű terén állt. Ekkor elbontották, és fémburokba csomagolva felkészítették az utazásra.
Az obeliszket azonban több ok miatt sem indították még útra. Az egyik pénzügyi: amikor 2002 júniusában az olasz kormány szabad utat adott a visszaszolgáltatásnak, a kormány másfél millió eurót tartalékolt a szállításra, a restaurálásra és Akszúmban való felállítására. Ma már ez az összeg nem elég, a tényleges költségeket tízmillió euróra becsülik. Az emelt összeg kifizetéséről azonban még nincs döntés.
Az megemelkedett költségeket zömmel az előre nem látott technikai nehézségek okozzák. A kőtömbök 48, 65 és 87 tonnásak. "Kizárólag az amerikai Galaxy és az orosz Antonov teherszállító repülőgépek képesek ezeket a levegőbe emelni" - nyilatkozta Giorgio Croci professzor, az obeliszkkel kapcsolatos technikai műveletek irányítója.
Ugyanakkor Akszúm repülőtere - amelyet öt évvel ezelőtt, épp a sztéléről folyó tárgyalások idején építettek - kevéssé alkalmas 55 tonnánál nagyobb teherrel való leszállásra. Tengerszint feletti magassága 2300 méter, és a ritka levegő miatt a repülőknek a megszokottnál gyorsabban kell leszállniuk. Az viszont kétséges, hogy ehhez elég hosszú-e a kifutópálya.
Márpedig nem is egyszer, hanem négyszer kell fordulnia a repülőgépnek: az obeliszk három darabját egyenként kell szállítani, negyedszer pedig a felszerelés kerülne a repülőre. Olaszországból kellene ugyanis Akszúmba szállítani azt a darut, amellyel az oszlopdarabokat kiemelik a gépből, valamint a speciális szállító targoncákat és a kamionokat, amelyek Axum teréig viszik az obeliszket.
Kiderült azonban, hogy a Galaxyk határozatlan ideig Irakban teljesítenek szolgálatot, az Antonovok pedig csak akkor bírják el a darabokat, ha valamit még le tudnak faragni a teher súlyából azzal, hogy könnyebb fémbe burkolják a tömböket. Ez a szakemberek szerint legalább egy hónapba telik. És akkor még nem számoltak az esős évszakkal, ami használhatatlanná teszi az akszúmi repülőteret.
A szállítás optimista számítások szerint szeptemberre várható, a borúlátók azonban 2005-tel számolnak.
(MTI Panoráma)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2015
- Az amerikai elnökök rettegett ellensége: a "húszéves átok"
- Különös kapcsolatban állt az égiekkel "Erdély Gödöllője"
- „A halál oka ismeretlen” - rejtélyes halálesetek a szocializmus évtizedeiből
- Aki egy ültő helyében száz kisfröccsöt is megivott
- Különös halálesetek a tudomány és a művészet világából
- Férfiaktok és romantikus novellák - hét diktátor furcsa hobbival
- Mit keresett Buffalo Bill Magyarországon?
- Ami kenterbe veri a Trónok harcát: Árpád-házi rémhistóriák
- Az athéni, akinek a fejére esett egy teknős
- Kölcsönös bizalmatlanság jellemezte az antikomitern paktum aláíróit tegnap
- „Dzsingisz nem volt megátalkodott fickó, csak rossz volt a sajtója” tegnap
- 10 érdekes tény a csók kultúrális történetéről tegnap
- Nem volt esélye, hogy bármire is vigye, végül kétszer lett az USA elnöke tegnap
- Koholt vádak alapján hurcoltak kényszermunkára több százezer embert tegnap
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum tegnap
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában tegnap
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén tegnap