2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Százhatvanöt éve született Ferdinand Zeppelin

2003. július 8. 10:17

Ferdinand von Zeppelin gróf

Schwarz Dávid terveinek továbbfejlesztésével sikerült merev testű, kormányozható léghajót építenie

Ferdinand von Zeppelin (1838-1917)
A katonatiszti pályán altábornagyi rangig vitte. Rendelkezési állományba helyezése után, 1891-ben kezdett a repülés kérdéseivel foglalkozni. Több kudarc után végül siker koronázta próbálkozásait: a magyar Schwarz Dávid terveinek továbbfejlesztésével sikerült merev testű, kormányozható léghajót építenie.

A világon az első kormányozható, fémből épült léghajó Schwarz Dávid keszthelyi fakereskedő nevéhez kötődik. Schwarz léghajója 47,5 méter hosszú, 13,5 méter átmérőjű, két végén kúpos, henger alakú test volt. A szerkezet robbanómotorral, alumíniumvázzal és -borítással készült el, a feltaláló halála miatt özvegye irányította az utolsó munkálatokat. A magyar mérnök szerkezete 1897 novemberében tette meg egyetlen próbarepülését Berlinben. A pilóta egy ékszíj elszakadásától megrémült és túl sok hidrogént engedett ki a ballonból. A gép lezuhant és kettétört. A bemutatón ott volt Ferdinand Zeppelin is, aki az özvegytől megvette a léghajó szabadalmait.

Zeppelin Friedrichshafenben léghajóépítő üzemet hozott létre. Az általa tervezett első irányítható léghajó, az LZ1 128 m hosszú volt, és 16 elválasztott gázzsákot tartalmazott, amelyekbe a levegőnél könnyebb hidrogéngázt töltöttek. Két 16 lóerős motor hozta létre a légcsavarok húzóerejét, oldal- és magassági kormányaival már teljesen kormányozhatónak bizonyult.

A léghajó első próbaútját 1900. július 2-án tette a Boden-tó felett és 17 percig tartózkodott a levegőben. A jármű a próbautakon 31 km/óra sebességet ért el. Zeppelin megérte járműveinek az I. világháborúban aratott harctéri sikereit is: mintegy 100 léghajót vetettek be katonai célra. Az I. világháború után a németek kárpótlásként Zeppelin-gépeket adtak át az amerikaiaknak. A közel kétszázezer köbméteres, hidrogénnel töltött ballonok 120-140 kilométeres utazósebességgel repültek. Zeppelin kitűnő mérnököket gyűjtött össze, tervei megvalósításához azonban igen sok pénzre volt szüksége. Németországban akkora lelkesedést keltett a léghajózás, hogy 1908-1909-ben 6 millió márkát gyűjtöttek össze a léghajók építésére.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár