A titkos metró nyomában
2006. március 12. 17:00
A moszkvaiak joggal lehetnek büszkék a városukat behálózó, több mint 270 kilométer hosszúságú metrójukra. Arról azonban viszonylag kevesen tudnak, hogy az orosz fővárosban egy közel hasonló hosszúságú titkos metró is létezik - számolt be róla a HVG.
Valószínűleg napjainkban is épül a Moszkva alatti titkos metró, amellyel a Kreml éppen aktuális ura és szűkebb környezete percek alatt elhagyhatja az atomtámadás vagy más veszély fenyegette orosz fővárost. Az immár állítólag közel 150 kilométeres hálózat léte a Szovjetunió 1991-es széthullásáig a legszigorúbb államtitkok közé tartozott, s az orosz illetékesek a mai napig nem ismerték el hivatalosan, hogy valóban megépültek a titkos járatok.
A nyomvonalakról, a járatok üzembe helyezésének évéről, illetve a szerelvényekről csak szórványos értesülések vannak. Az egyik fő forrás Jurij Zajcev, aki annak nyomán szentelt éveket a kutatásnak, hogy nagyapja elmesélte neki, fiatalabb korában maga is dolgozott a titkos építkezésen. A kutatásnak új lendületet adott, amikor Alekszandr Muzikantszkij, Moszkva egyik belső kerületének egykori vezetője egy lapnyilatkozatában maga is beszélt a kormányzati metróról. `A Kremlt és a parancsnoki pontokat összekötő föld alatti járatok negyven évig épültek, és fenntartásuk hatalmas összeget emésztett fel` - idézte Muzikantszkijt a Komszomolszkaja Pravda.
Ekkor már javában kutattak a magukat `diggereknek` (ásóknak) nevező fiatalok, akik a moszkvai csatornarendszeren, illetve szemmel láthatóan sehova sem vezető lejárókon keresztül igyekeztek behatolni a föld alatti járatokba. A diggerek még inkább fellelkesültek, amikor a kilencvenes évek közepén nyilvánosságra került az az elnöki rendelet, amely a titkosszolgálattól az elnöki adminisztráció kezébe helyezte a nem részletezett különleges föld alatti objektumok építését. Ugyanez a határozat egyszerű bunkerekre és raktárakra is vonatkozik, ám a kutatókat változatlanul csak a közlekedésre alkalmas járatok érdekelték.
Tovább a teljes cikkhez a HVG oldalán
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
4. A világgazdaság a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Tizenhatszor annyi követ használtak fel az Asszuáni-gáthoz, mint a Kheopsz-piramishoz
- Saját hatalmát és a Szovjetuniót is elsöpörték Gorbacsov reformjai
- Szaddám Huszein 1991-ben úgy gondolta, megnyerte a történelem első élőben közvetített háborúját
- Gyűlölte a Sebhelyesarcú gúnynevet Al Capone
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- A hadiipari korlátozásokból született az ikonikus olasz robogó, a Vespa
- Heves vitát váltott ki Potsdamban a háborús jóvátételek kérdése
- Keserédes „áldásként” formálta át Izlandot a második világháborús megszállás
- Kereskedelmi viszonyait fenntartva maradt semleges Svájc a második világháborúban
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap