Nem sokat tanultunk a 20. századi Európa történetéből
2005. december 12. 13:06
A tanároknak több tucat nemzetközi továbbképzést, a diákoknak számos európai történeti szimulációs gyakorlatot tett lehetővé a 20. század Európa történetének tanítása és tanulása a középiskolában című projekt, amelyből legutóbb a középiskolai oktatásban hasznos módszertani kiadványsorozat is megjelent.
Hiánypótló kiadvány jelent meg nemrég az interneten, mely a huszadik század zavaros történelmének tanításában és könnyebb megértésében kíván útmutatóul szolgálni a magyar történelemtanároknak. Álljon itt most a szerkesztők előszavának egy részlete:
`Köszöntjük az olvasót a huszonegyedik század elejéhez illő oktatási médium, a `Bill Gates-galaxis` (az Internet) újabb láncszemén. (...) Az Európa Tanács 1949-es megalakulása óta megkülönböztetett figyelmet szentel az európai történelem és a nemzeti történelemoktatás elemzésére, s a történettudomány legfrissebb eredményeit tudatosan fel kívánja használni az előítélet-mentes, a provincializmuson és nacionalizmuson túllépő európai oktatási környezet felépítésére.
Az Európa Tanács egyik legfontosabb törekvése a nemzeti oktatási rendszerek `európai dimenziójának` kialakítása, valamint az Európában otthonosan mozgó, saját közös hagyományaival tisztában lévő, s nyitott, egyeztetett értékrenddel rendelkező `európai polgárság` szellemiségének oktatáspolitikai megalapozása.
Az 1989-cel kezdődő új európai időszámítás megsokszorozta a történelemtanítás korszerűsítésével foglalkozó politikai és tudományos elemzések és projektek számát. Az Európa Tanács eleget téve az 1993-as Bécsi Államfői és Kormányfői Értekezlet felhívásának 1997-2001 között az Európa Tanács történetének egyik legnagyobb szabású történelemtanítási projektjét rendezte meg A 20. század Európa történetének tanítása és tanulása a középiskolában címmel.
A projekt azzal a céllal jött létre, hogy
- nemzetközi fórumot adjon Európa középiskolai történelemtanárai, tankönyvszerzői, az európai történelemtanári szakmai szervezetek és a nemzeti oktatási kormányzatok tantervfejlesztői számára, hogy kicseréljék tapasztalataikat és megismerkedjenek a legfrissebb és legsikeresebb pedagógiai és módszertani eljárásokkal;
- felkeltse az európai középiskolások és tanáraik érdeklődését kontinensünk 20. századi történetének közös értelmezési lehetőségei iránt, különös tekintettel az alábbiakra:
- hogy a középiskolások és pedagógusaik jobban megérthessék a huszadik századi európai történelmet alakító erőket, mozgalmakat és eseményeket;
- hogy átgondolhassák a jelenkori Európa fejlődésének történeti mozgatórugóit;
- hogy saját nemzeti történelmüket az európai történelem sokszínű palettáján értelmezni tudják;
- hogy elsajátítsák azokat a készségeket, amelyek kulcsfontosságúak a jövő demokratikus és kulturálisan sokszínű közös Európájának felépítéséhez;
- hogy fejlesszék kritikus szemléletű és kutatási készségüket, különös tekintettel az írott, az audio-vizuális és az Internetes történeti forrásokra és tanítási eszközökre.
A 20. század Európa történetének tanítása és tanulása a középiskolában című projekt több tucat nemzetközi tanár-továbbképzési konferenciát és szemináriumot, valamint a diákok számára számos európai történeti szimulációs gyakorlatot (pl. a Versailles-i Béketárgyalások témakörében) tett lehetővé, valamint egy módszertani kiadványsorozatot jelentetett meg az európai középiskolák felhasználására. Ennek kiemelkedő elemeire építettük a jelenlegi Internetes kiadványt is."
A projekt eredményeinek összefoglalása az Interneten
Az oldal elsősorban Bob Strandling professzor írását tartalmazza a XX. századi történelem tanításáról, ám megtalálhatjuk még Ruth Tudor: Nők a XX. században című érdekes monográfiáját is. Ha valakinek ez még nem lenne elég, akkor kimerítő szakirodalmi ajánlót, linkeket és tanítási segédleteket is találhat.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
5. Magyarország gazdasága a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- 1946 nyarára olyan értéktelenné vált a pengő, hogy az utcán hajították el a bankjegyeket
- 1956 miatt is késett a Borsodi Vegyi Kombinát elindulása
- Volt, aki féltette a túl sok szabadidőtől a népet a szabad szombatok bevezetésekor
- A rendszerváltoztatás belülről
- A haderő mellett a gazdaság fejlesztését is megcélozta a győri program
- Naponta nőttek tizenötszörösükre az árak a hiperinfláció idején
- Különösen kegyetlen körülmények között dolgoztatták a Hortobágyra kitelepítetteket
- Miért sikerült a lengyeleknek az, ami a magyaroknak nem?
- Nyolc áldozatot követelt a Kádár-korszak sikervállalatának építése
- Koholt vádak alapján hurcoltak kényszermunkára több százezer embert 14:20
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum 12:20
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában 11:20
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap