105 éve adták át a Margit-szigeti szárnyhidat
2005. augusztus 19. 14:29
Százöt éve, 1900. augusztus 19-én adták át a Margit-híd szigeti bejáróhídját.
A szárnyhíd építését az 1899. évi VII. törvénycikk rendelte el, a terveket Zsigmondy Béla és Eckermann Ede készítette. A szerkezet a Margit-híd középső pilléréből ágazik ki és a két hídtengely 210 fokos szögét felezi. Egyetlen, 70 méteres nyílását a főhíd eredeti tartóihoz hasonló négy kavartvas ívtartó hidalja át. A vasszerkezet főtartói merevítőrácsos, tömör oldalfalas zárt szekrények, a négy főtartót keresztkötés és szélrács is összekapcsolja. Az íveket és a pályát kettős átlós rácsozás köti össze, ez az egykor a főhídon is alkalmazott megoldás ma már csak a szárnyhídon látható.
A margitszigeti hídfő a szárnyhíd tengelyére merőleges, alapjának hossza 14,30 méter, szélessége éppen 13 méter, a látható felületeket gránitburkolat fedi, a szerkezeti talpkövek is gránitból készültek. A kocsipálya vasszerkezetét a főtartókra támaszkodó kereszttartók s az ezekre helyezett zórésvasak alkotják. Erre aszfaltbetont, majd kettős sorban 2,5 cm-es olajjal telített fenyőkockákat, végül a pálya burkolatát képező, szintén telített, 13 cm magas bükkfakockákat helyeztek.
A munka alépítményét Zsigmondy Béla cége kivitelezte, a felszerkezet építését a MÁV Gépgyár végezte el 1899-1900-ban. A hidat a nyílás teljes beállványozásával építették meg, a beruházás 670 ezer koronába került. A fakocka-pályát 1920-21-ben a nagyhíddal egyidejűleg kőburkolatra cserélték, a járdák faszerkezetét is betonnal váltották ki.
Budapest hadszíntérré válásakor, 1944-45-ben a németek valamennyi Duna-hidat felrobbantották, a szárnyhíd esetében azonban kudarcot vallottak. A Margit-híd újjáépítésekor ezért itt csak kisebb átalakításokra volt szükség, amelyeket a főhíd pályájának 50 centiméteres megemelése indokolt, ekkor bontották el a szigeti vámházakat is.
A sziget, melynek látogatását először 1919-ben, a tanácskormány tette ingyenessé, 1948-tól került állami tulajdonba, ma Budapest XIII. kerületének része.
(Múlt-kor/Panoráma)
Támogasd a szerkesztőségét!
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
Az első 500 előfizetőnek.
Szovjetunió
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila
- A hatalmas veszteségek sem állították meg a szovjet hadsereget Sztálingrádnál
- A Sztálin elleni harcra buzdított Andrej Vlaszov, de Hitler bizalmát nem nyerte el
- Előnytelen békét eredményezett Oroszország számára a bolsevik hatalomátvétel
- Gerillaharcot vívtak a mecseki láthatatlanok a szovjetek ellen
- Munkaszolgálatosok a keleti fronton
- Kádárék közönséges bűnözőknek igyekeztek beállítani az 1956-os forradalom résztvevőit
- Három napot kért Konyev marsall a magyar forradalom leverésére
- Tragikus véget ért űrutazásával rekordot állított fel Lajka kutya
Legfrissebb
Legolvasottabb
- Átírta a tévétörténelmet Larry Hagman és a Dallas sorozat 12:20
- Nem a folyó megfelelő részén haladt, ez okozta a Princess Alice katasztrófáját 10:35
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley tegnap
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony tegnap
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle tegnap
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter tegnap
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását tegnap
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap