Az első magyarországi autó füstfelhője miatt még a tűzoltóság is kivonult
2020. november 30. 18:43 Múlt-kor
Korábban
Elittől az elitig
A Horthy-korszakban az autózás a politikai és gazdasági elit szubkultúrája volt és javarészt Budapestre koncentrálódott. Kezdetben nagyon családias volt az autózók közössége, az utca embere is ismerte az autókat és tudta, melyik kihez tartozik. Közben a középosztály tagjai is igyekeztek felzárkózni és a státuszszimbólumot jelentő gépkocsihoz jutni.
A világháborúk és a gazdasági válság nem volt jó hatással a fejlődésre. A visszaesést érzékelteti, hogy 1945 őszén 5700 személykocsi volt forgalomban az 1938-as 19 ezerhez képest. A motorizáció kezdetben az egyéni szórakozási igényeket szolgálta. Időközben a gyakorlati szempontok is egyre inkább előtérbe kerültek, voltak, akik már munkájukhoz is használták az autójukat. Majd a posta, a fuvarozás és a tömegközlekedés is meglátta a motorizációban rejlő lehetőségeket.
Az Oktogon forgalma 1929-ben
Az autózás demokratizálása 1945 után merült fel komolyabban, nem kis ideológiai magyarázattal nyakba öntve. A dolgozók autóhoz juttatása helyett a tömegközlekedés fejlesztése vált inkább jellemzővé.

A kommunista pártelit azonban éppen annyira szerette az autókat, mint az előző rezsim vezetőgarnitúrája. Rákosi Mátyás sofőrjének lenni – ahogyan azt szintén Majtényi György: automobilizmus címé cikkében megírta – bizalmas poszt is volt egyben.
Közlekedés az Oktogonon 1951-ben
A szabadpiac megszűnése és a magántulajdon visszaszorulása is hozzájárult az autótulajdonosok körének szűküléséhez, illetve nem növekedéséhez. A gépkocsihasználat ismét egy zárt elit monopóliuma lett. Ráadásul az éjszaka megjelenő fekete autó a csengőfrásszal és az otthonukból elhurcoltak történeteivel együtt a terror jelképévé is vált.
Az autóvásárlás lehetősége csak 1956 után nyílt meg, de akkor is csupán egy vékony réteg számára. Új autóhoz leginkább a legjobban fizetett értelmiség, a vállalatvezetők, a tisztviselők felső rétege, az orvosok és mérnökök jutottak.
Az 1960-as években a magántulajdonban lévő gépkocsik száma megugrott, mintegy 80%-ra emelkedett. A Magyar Autóklubnak 1975-ben már több mint százezer tagja volt, és ez a szám a rendszerváltásra 600 ezerre nőtt. Az autóhoz jutás azonban az igénylőknek nemcsak a pénztárcáját, hanem még sokáig a türelmét is erősen igénybe vette.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

maják
- Számtalan világvége-jóslatot túlélt már az emberiség
- A háborúk és a klímaváltozás is hozzájárult a hatalmas maja város, Tikal elnéptelenedéséhez
- Agyagból készült a legősibb és legnagyobb maja építmény
- A maják és aztékok hagyományos labdajátékát próbálják feltámasztani kutatók
- Mexikói marhalegelőn tárták fel egy ősi maja királyság fővárosát
- A mexikói kormány szerint az őslakosok beleegyeztek a Maja vasút megépítésébe
- A labdajátékok időnként halálos maja elődje
- Megtalálhatták a maják és a spanyolok utolsó csatájának helyét
- A spanyol tengerész, akiből maja harcos lett
- A „megbundázott” házassági nyereményjáték győzteseinek így sem volt könnyű dolguk 1932-ben tegnap
- Több mint fél évszázada eltűnt festmény került elő egy New York-i lakásból tegnap
- Kezdetben nem látott benne fantáziát a gyártó, mégis meghódította a világot a Monopoly tegnap
- A trianoni béke tárgyi lenyomatát őrző gyűjteményt tett közzé a Néprajzi Múzeum tegnap
- Csaknem 16 millió forintot fizetett egy Beatles-rajongó az Abbey Road utcanévtáblájáért tegnap
- Ókeresztény katakombákat hoznak helyre és nyitnak meg Rómában tegnap
- Különleges tehetsége ellenére hátráltatta a sztálini rendszer az „orosz Szapphót” tegnap
- „Angol fajelmélet” terjesztésével vádolta meg Sztálin Churchillt fultoni beszéde után tegnap