Az 1930-as években „gyalogosfogóval” próbálták meg csökkenteni a halálos baleseteket
2017. június 26. 13:08
Amióta Bridget Driscoll londoni gyalogos 1896-ban elsőként szenvedett halálos közlekedési balesetet egy automobillal történő ütközés következtében, a különféle autóipari és egyéb vállalatok szakemberei azon kezdtek el gondolkodni, miként lehetne csökkenteni a halálos balesetek kockázatát. Számos, forradalminak végül távolról sem nevezhető találmány után a britek az 1930-as évek elején jutottak el az akkoriban üdvös megoldás tekintett, kissé bizarrnak tűnő „gyalogosfogóig”.
Korábban
A találmány lényege abban állt, hogy az automobil elejére egyfajta, kipárnázott kanálra emlékeztető szerkezetet szereltek, amely időben történő gombnyomásra kinyílt, és egyszerűen felkapta (felkanalazta) a járókelőt. A Modern Mechanix című brit lap címoldalán diadalittasan jelentette be 1931 márciusában, hogy „Ez a biztonsági eszköz egyszerűen felsepri az elütött járókelőt”. Majd kifejti, szó szerint kell érteni a söprést, amely „megmenti az elütött járókelőt, hogy a kerekek alá kerülve biztos halált haljon”. A hatékonyságát tekintve már akkor is sokak által megkérdőjelezett eszközzel a feltalálók többek között a gazdasági világválság egyre csökkenő automobil-eladási statisztikáin is kívántak javítani.
Habár többféle változat is készült belőle, általában az autó elülső lökhárítójára szerelték fel, a sofőrnek egy kar meghúzásával kellett aktiválnia, aminek hatására a hókotró kotrójára emlékeztető kanál kinyílt, és megakadályozta, hogy a – felvétel által szabálytalanul közlekedőnek nevezett – járókelő a kocsi kerekei alá kerüljön, valamint biztosította, hogy puhával ütközzön, ne a kemény, fémes részekkel.
A „gyalogosfogónak” természetesen számos hátránya is volt: ha az automobil túl gyorsan ment, vagy ha a sofőr nem húzta meg időben a kart, a járókelő igen nagy bajba került. Továbbá az is egy ésszerű felvetés, hogy a volánnál ülő miért nem egyből a fékpedálra lép, ahelyett, hogy beüzemelje az egyébként nem túl gyorsan kinyíló szerkezetet.
Az 1931-es találmány előtt egyébként az egyik leghíresebb, bár nem túl praktikusnak minősülő, 1927-es „gyalogosfogó” nem bíbelődött a szerkezet kinyitásával, a motorháztető elejére egyszerűen egy „puha padot” eszkábáltak, amely felkapta az úton gyanútlan átkelő járókelőt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- A rádióban és a televízió képernyőjén is közönségkedvenc volt Zenthe Ferenc tegnap
- A köztudattal ellentétben erősítette II. András politikáját az Aranybulla tegnap
- Megfejtették a papírusztekercsek tartalmát, melyből kiderült, hol temették el Platónt tegnap
- Az 1848–49-es forradalom és szabadságharchoz kapcsolódó emlékhelyeket keresnek tegnap
- A húsvéti felkelés az első lépést jelentette az ír függetlenség felé tegnap
- Az elsők közé tartozott Európában a magyar alapítású Szent György Lovagrend tegnap
- A hagyomány szerint halálában is összekapcsolódott Shakespeare és Cervantes 2024.04.23.
- Szenvedéllyel teli tájakat ábrázolt festményein William Turner 2024.04.23.