2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A nagyobb haszon érdekében süllyeszthette el rozoga hajóját Feketeszakáll

2020. július 29. 15:58 Múlt-kor

A megváltó ólomburkolat

A hajóroncsot 1996-ban fedezték fel és 2011-ben állapították meg hivatalosan róla, hogy egykoron Feketeszakáll zászlóshajójaként szelte a habokat. Az archeológusok a roncs körül számos ólomból készült leletet találtak.

A szakértők már régóta sejtik, hogy a kor hajóépítői az ólmot tulajdonképpen a hajók törzsének foltozására használták. Az Anna királynő bosszúja körül talált ólomdarabokat Jeremy Borrelli régész a közelmúltban vette górcső alá; kutatásai eredményeit a The International Journal of Nautical Archeology szaklapban tette közzé.

Borrelli szerint a fából készült hajókat rendesen igénybe vették a tengerek és óceánok vizei, és ez alól Feketeszakáll hajója sem volt kivétel. A hajódeszkákra telepedő baktériumok egy vékony, filmszerű réteget képeztek a törzs felszínén, amelyre különféle kagylók, illetve fával táplálkozó paraziták is megtelepedtek, gyengítve a törzset, amely idővel jelentősen meggyengült.

A hajóépítők 1524-től ólombevonattal igyekezetek megóvni a hajótörzsek állagát. Borrelli számos, az Anna királynő bosszúja körül felszínre hozott ólomdarabot vizsgált meg és összehasonlította őket más, 16. és 17. századi hajóroncsok körül talált ólomlemez-maradványokkal.

Vizsgálatai során Borrelli több, különböző fajta ólombevonatot azonosított, amelyek egykoron Feketeszakáll hajójának törzsét borították. Ezek között számos, hosszúkás lemezdarab is volt, amelyek a hajódeszkák közötti résekben elhelyezett tömítőanyagot védték.

Ez a tömítő anyag rendszerint fonott tehénszőr volt, amelyet szurokban áztattak. A külső deszkák közötti rések hajlamosak voltak a szivárgásra, így a tömítőanyag fölé helyezett ólomszalagok a vízhatlanság fenntartása szempontjából nagyon fontos feladatot töltöttek be.

1717 előtt, mielőtt Feketeszakáll tulajdonába került volna, az Anna királynő bosszúja rabszolgaszállító hajóként, Concorde néven szelte a habokat. A korabeli forrásokban többször megemlítik, hogy a hajó állapota rendkívül rossz volt, és többször komoly javításokat igényelt.

Borrelli tanulmánya szerint a kalózhajóvá átvedlett Concorde állapota Feketeszakáll kezei alatt tovább romlott, és a hajó komoly felújítást igényelt volna.

„A roncsnál talált tárgyi bizonyítékok egyértelműen arra mutatnak, hogy a szivárgást megpróbálták megszüntetni, és az írott források is többször utalnak arra, hogy a hajón előfordult szivárgás” – nyilatkozta Borelli. „A kirakós azért még nem teljes, és lehet, hogy soha nem lesz kirakva teljesen. Annyi bizonyos, hogy a hajó nagyon rossz állapotban volt, amikor elsüllyedt” – tette hozzá a régész.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Az Anna királynő bosszúja makettja az Észak-Karolinai Történeti Múzeumban, Raleigh városában (kép forrása: Wikimedia Commons)A hajó egy korabeli metszeten (kép forrása: Wikimedia Commons)Jean Leon Gerome Ferris: A kalóz Feketeszakáll elfogása, 1718. (1920) (kép forrása: Wikimedia Commons)

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár