Az átlagemberhez képest lényegesen jobb körülmények közt éltek a középkori szerzetesek
2020. július 31. 16:21 Múlt-kor
A középkori szerzetesi élet, csakúgy mint bármilyen más hívatás, tartogatott jót és rosszat is a csuhás barátok számára. Bár első pillantásra életük csupa kötelességből állt: gyakori istentiszteletek, némasági fogadalom, anyagi hívságok nélküli, egyszerű életvitel, mindezek mellett, a kor mércéjével mérve kiszámítható, kiegyensúlyozott életet élhettek, hiszen mindig volt tető volt a fejük felett, és folyamatosan megfelelő, elegendő táplálékhoz juthattak. A szerzetesek az egyetemes középkori kultúra fenntartói voltak, hiszen az uralkodó rétegek csemetéinek oktatása mellett ők készítették az iniciálékkal díszített kódexeket, amelyek ma felbecsülhetetlen forrásai a középkort kutató történészeknek.
Korábban
A remetékkel és a keresztényüldözéssel kezdődött minden
Az első ős-szerzeteseknek tulajdonképpen a 3. században Egyiptomban és Szíriában élő, a társadalomtól és a világtól elvonult remetéket tekinthetjük. Ezek az aszkéta lelkületű egyének úgy gondolkodtak, hogy ha kiszakítják magukat a talmi élvezeteket nyújtó anyagi világból, akkor megtisztulva az anyag csábításától közelebb kerülhetnek a Mindenhatóhoz, az isteni léthez.
A szerzetesség kialakulásához egy másik tényező is hozzájárult, mégpedig a keresztényüldözés. Jézus hívei ugyanis az első évszázadokban folyamatos zaklatásban éltek, és gyakran halállal lakoltak hitükért. Az üldözöttek sokszor nem vártak üldözőikre, hanem távoli hegyvidékekre húzódtak, ahol rendkívül egyszerű körülmények között éltek. A magányt választó aszkéták számának növekedésével megnőtt az esélye annak, hogy az élet hívságaitól elvonulók előbb vagy utóbb kommunákat hozzanak létre.
Kezdetben ezeknek a közösségeknek a tagjai elvonult, magányos életet éltek és csak közös imádkozások alkalmával gyűltek össze. A közösség vezetőjét a héber „abba” névvel illették, amelynek jelentése atya, úr volt, ebből fejlődött ki a férfi szerzetesrendek vezetőit jelölő abbé, apát kifejezés.
Az abba irányítása alá tartozó egyéneket a görög „monakhosz” szóval ihlették, amely az egyet jelentő „mono” szóból származik és amelyből később a latin „monachus” (szerzetes) szó kifejlődött. A monachus a modern nyelvekben ezernyi hasonló változatban – „monk”, „moine”, „monje”, „Mönch” – szerepel. Az idő múlásával a közös imádkozás mellett kifejlődött az önfenntartás érdekében végzett közös munka, amely a közösség tagjainak élelmet és szállást biztosított.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/dd4c71d7e065038ad3ed256b5c105d9a.jpg)
A Kr. u. 5 századtól a haldokló Római Birodalom, majd a Bizánci Birodalom területén egyre több kolostor jelent meg, amelyek Nursiai Szent Benedek tanításai alapján szerveződtek. A kereszténység első szerzetesrendje, a bencés rend tagjai egyszerű életet éltek és egyszerű étkeket ettek.
A szerzetesrendek tagjainak számos szabályt kellett követniük, és mivel minden rendtag hasonló módon élt, az elvonulók „testvéremnek” kezdték szólítani egymást. A mindennapi rend kolostoronként és szerzetesrendenként változó volt. Egyes rendszabályok szigorúbbak voltak, mint például az 1098-ban alapított ciszterci rendé, amely a bencés rendből kiválva jött létre, és a kevésbé világias életvitel követését tűzte ki célul.
A kolostorok önfenntartó gazdálkodása megkívánta, hogy a szerzetesek a napi rendszeres ima és a szent szövegek tanulmányozása mellett rendszeres munkával is hozzájáruljanak a kolostor működéséhez.
A közös munka, a kolostorok adómentessége, és az adományok révén a különböző szerzetesrendek egyre nagyobb vagyonra tettek szert, így a szerzeteseknek a középkor utolsó századaiban már nem feltétlenül kellett dolgozniuk. Helyettük a még fel nem szentelt szerzetes tanoncok, a novíciusok, a laikus barátok és a kolostor uradalmaihoz tartozó jobbágyok dolgoztak.
A szerzetesek figyelme ennek okán egyre inkább az oktatás, a tudomány, és a teológia felé irányult, és egyre többet foglalkoztak a kódexek szerkesztésével és írásával.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/c65b0b3632b0346d952b9765fd6fe179.jpg)
![I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek / 5. Magyarország gazdasága a 20. században (a trianoni béke gazdasági hatásai, Bethlen-féle konszolidáció és a gazdasági válság, Rákosi- és Kádár-korszak gazdasága)](/ih0Ax/label/.cut-640x400/767.jpg)
5. Magyarország gazdasága a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- 1946 nyarára olyan értéktelenné vált a pengő, hogy az utcán hajították el a bankjegyeket
- 1956 miatt is késett a Borsodi Vegyi Kombinát elindulása
- Volt, aki féltette a túl sok szabadidőtől a népet a szabad szombatok bevezetésekor
- A rendszerváltoztatás belülről
- A haderő mellett a gazdaság fejlesztését is megcélozta a győri program
- Naponta nőttek tizenötszörösükre az árak a hiperinfláció idején
- Különösen kegyetlen körülmények között dolgoztatták a Hortobágyra kitelepítetteket
- Miért sikerült a lengyeleknek az, ami a magyaroknak nem?
- Nyolc áldozatot követelt a Kádár-korszak sikervállalatának építése
- Kis híján a világűrben ragadt az első női űrhajós 18:05
- Kockázatos tervei rendre sikerre vitték Nelson admirálist a tengeri csatákban 16:05
- A véres polgárháború, amely megihlette a Sárkányok háza alkotóját 10:30
- Már az 500. kiállítást tartja a népszerű Nyitott Műhely 10:25
- Uralkodására visszagondolva csak nosztalgiát érzett Uganda egykori diktátora 09:50
- A Párt és a forradalom között egyensúlyozva igyekezett konszenzust találni Nagy Imre 09:05
- A Szovjetunió mellett Csehszlovákia és Jugoszlávia felé is jóvátétel terhelte Magyarországot tegnap
- Több ezer embernek kellett elhagynia otthonát a Pinatubo kitörése miatt tegnap