2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A 4-6-os semmi Kosztolányi idejéhez képest – ilyenek voltak a villamosok a világháború előtt

2018. október 20. 08:21 Múlt-kor

“Vajon a villamosban ki érhet el többet egy kényelmes ablakülésnél? Tűnődve, szinte elégedetten gondoltam vissza borzasztó tusám egyes mozzanataira, az első rohamra, mellyel birtokba vettem a villamost, a fölhágó szenvedésére, a tornác ökölharcára, a kocsi belsejében levő tűrhetetlen légkörre és szellemre, s szemrehányást tettem magamnak kishitűségem miatt, hogy már-már elcsüggedtem, hogy az utolsó pillanatban majdnem visszatorpantam. Nézegettem kabátom leszakított gombjait, mint harcos a sebeit. Mindenkire rákerül a sor - mondogattam egy bölcs higgadt tapasztalatával -, csak meg kell várni. A jutalmat a földön nem adják könnyen, de végül mégis megkapjuk.”

Kosztolányi Dezső utolsó Esti Kornél-novelláját olvasva méltán érezhetjük úgy, hogy 1932 óta a tömegközlekedés narratívája egy cseppnyit sem változott. A Budapesten, Miskolcon, Debrencenben vagy Szegeden élők bizonyára naponta átélhetik az irodalmi klasszikus cselekményének egyes elemeit, amelyek egészét frappánsan az élet allegóriájaként értelmezhetünk. A pesti Duna-part villamosvonalát 1900. október 20-án adták át, aminek alkalmából nosztalgiázhatunk egy kicsit a második világháború előtti fővárosban egy jó novella és a Fortepan képgyűjteményének segítségével.

 

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Teréz körút, a Nagykörúti próbavillamos végállomása a Nyugati pályaudvar előtt, 1887Deák Ferenc tér, szemben a Bajcsy-Zsilinszky út (Váci körút), háttérben a Szent István bazilika, 1904Krisztina körút, mögötte a Vérmező. Háttérben a nyugati várlejtő, 1905Abbázia, 1905Krisztina körút, mögötte a Vérmező. Háttérben a nyugati várlejtő, 1906Belgrád (Ferenc József) rakpart az Erzsébet híd pesti hídfője felé nézve, jobbra az Irányi utca torkolata, 1907Szabadság tér, a Magyar Nemzeti Bank (ekkor az Osztrák-Magyar Bank) székháza, 1907Lánchíd, 1908Szabadka-Palicsi villamos vasút, 1910Erzsébet híd felhajtója a pesti hídfőnél, háttérben a Belvárosi templom, 1919Szabadság tér, Tőzsdepalota, 1923Szent Gellért tér, Szabadság híd (Ferenc József híd) budai hídfő, 1928Ferenciek tere (Apponyi tér), Klotild paloták, háttérben az Erzsébet híd, 19291931Astoria kereszteződés a Kossuth Lajos utca felé nézve, 1933Debrecen, Református Nagytemplom, 19361937Mester utca a Ferenc körút és az Angyal utca között, 1938Orczy tér, háttérben a Józsefvárosi pályaudvar, 1938Márton Áron tér, az 59-es villamos végállomása a Farkasréti temető felső bejáratánál, 1939

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár