Így tüntettek a diákok '56-ban az orosz nyelv ellen
2013. október 25. 10:04
1956-ban a forradalom előzményeként már érezhető volt a társadalmi elégedetlenkedés. Egyik jeleként (ugyan névtelenül) diáktiltakozás született az orosz nyelv kötelező érvényű oktatása ellen.
Korábban
Az 1940-es évek végén megkezdődött Magyarországon a kommunista diktatúra kiépítése. Magyarország megszállt állam volt: a kommunista Szovjetunió csapatai állomásoztak benne, és a magyarországi kommunista párt, fokozatosan megszerezve a teljes hatalmat, szovjet mintára alakította át a gazdaságot, az államszervezetet, és igyekezett a társadalmat is ebbe az irányba átformálni.
A szocialista embertípus kinevelésének érdekében az oktatás és a művelődés viszonyait is átalakították. Ennek egyik elemeként szűkítették a nyelvtanulási lehetőségeket. A második világháború befejezése előtt a középiskolákban még több nyelv közül lehetett választani, és leginkább a német, a francia és részben az angol nyelvet oktatták, illetve a humán műveltség részeként komoly latin (és görög) nyelvtanítás is folyt.
A kommunista hatalom keletre, a „Nagy Testvér", vagyis a Szovjetunió felé fordult, és annak nyelvét, az oroszt helyezte előtérbe. 1949 őszétől kötelezővé tették az oroszt mint idegen nyelvet az általános iskolák felsős osztályaiban. (Korábban a felső tagozatokon nem volt kötelező az idegen nyelv tanulása.) Ezenkívül a középfokú oktatás minden iskolatípusában is kötelezővé vált az orosz nyelv oktatása.
Az orosz nyelv tanulása már a kezdetekkor ellenérzéseket szült a magyar ifjúság körében, de egy diktatúrában ennek nem sok jelét lehetett kimutatni. Az ötvenes évek viszonyai között fel sem vetődhetett az orosz nyelvvel való nyílt szembenállás lehetősége. Az 1956-os év közepén azonban a társadalom már észlelte az átalakulási, enyhülési folyamatokat. Egyre több helyen és különféle formákban fogalmazták meg a véleményüket és a követeléseiket - amelyek végül elvezettek az október 23-ai forradalom kirobbanásához.
Az elégedetlenség egyik jellegzetes példáját adja egy Győrből származó, október 1-jén kelt levél. E levelet nem írták alá, de a győri építőipari technikum tanulóinak „nevében" szól az illetékes minisztériumhoz. E tanulók - a levél szövege szerint - az orosz oktatás eltörlését kívánják, hiszen, mint azt a levél első szám első személyben szóló írója vélte, „a zsúfolt tanrend erőssen igénybe veszi a tanulók idegzetét és belső fejlődésük is akadályozva van".
Az író nem fukarkodott az orosz nyelv tanulását kárhoztató negatív jelzőkkel. Állítása szerint az orosz nyelv tanulását senki sem tűzi ki céljául, és „éppenezért a legtöbb tanuló csak azért gürizik ezzel a vacak nyelvvel, hogy osztályzatát amely elég jó képet mutat le ne rontsa. Lemerem fogadni ha választás lenne, hogy ki akar oroszt tanulni és ki nem hát az országban egy tanuló sem akarná tanulni ezt a nyelvet az fiksz."
Hozzáfűzte, hogy az oroszellenes mozgalmak kirobbanásának a nyelvtanulás lesz az oka, és az ifjúság körében ez fejti ki a gyűlöletet az orosz nép ellen. Ezt nyomdafestéket sem tűrő szavakkal is igyekezett alátámasztani, és iskolájának orosztanára (sőt a testnevelés tanár) tanítási módszereit is erősen kifogásolta. A levélíró nem tűrt ellenmondást: szó szerint felszólította az Oktatásügyi Minisztérium vezetőit, hogy „most már zárjuk az orosz vitát, fő az megszűntetni az orosz tanítását mert annak semi értelme."
A politika sem maradt ki a levélből. „Egy pár szót magamról:" - tette hozzá az író - „én is ebbe az élő temetőbe járok iskolába és engem is eléggé megviselt már ez az iskola. A világpolitikát nem nagyon figyelem de éles világnézetem mégis meg van. A magyar nép az oroszok oldalán ugyan azt játsza mint a németek oldalán. Egyszerű az elintézés: meg kel köszönni az oroszok sziveségét és Magyarországot független országgá tenni. A kereskedelmi kapcsolatok megmaradhatnak, de ügyeinkbe nem szóljanak be." Végül levelét azzal zárta, hogy e „szerény kérést" az „elvtárs" szívlelje meg és intézkedjen, és ez utóbbiról a rádió útján értesítsen mindenkit.
Keresztes Csaba írásának folytatása a Magyar Nemzeti Levéltár oldalán
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
14. Az iszlám vallás kialakulása és főbb tanításai
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- 10 tény Irán múltjáról
- El Báb – A Kapu: Egy ezredéves várakozás beteljesedése
- Az iszlám korai időszakából származó mecsetet találtak Izraelben
- A Közel-Kelet XIV. századi Marco Polója: Ibn Battuta 30 éves mekkai zarándoklata
- A lázongó janicsárok életének központjában az étel állt
- Az iszlám születése – ki volt Mohamed próféta?
- „Az elképzelhető legarrogánsabb és leggonoszabb emberek”: kik voltak a török elit keresztényből lett muszlimai?
- Hogyan készülhetett Mohamed előtt a világ legrégebbi Koránja?
- Jeltelen sírba temetnék Mohamed prófétát
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.