Hét évtized André Kertész-fotói Budapesten
2011. szeptember 28. 15:21 MTI
Magyarországon eddig nem látott részletességgel, több mint 250 képen keresztül mutatja be a világhírű, magyar származású fotográfus, André Kertész munkásságát a Magyar Nemzeti Múzeum (MNM) péntektől látogatható retrospektív kiállítása.
Korábban
Ez az első olyan Kertész-kiállítás Magyarországon, amely kizárólag eredeti fényképeket - vintázsokat, illetve a fotográfus által jóváhagyott kópiákat - tár a közönség elé - mondta el a tárlat szerdai sajtótájékoztatóján Tomsics Emőke vezető kurátor. A kiállítás anyaga a párizsi Jeu de Paume munkatársai, Michel Frizot és Annie-Laure Wanaverbecq hat éves kutatómunkájának eredményeképpen állt össze, majd a 2010 szeptemberi franciaországi bemutatkozást követően a svájci Winterthur és Berlin után érkezett utolsó állomására, Budapestre.
Mint a francia kurátorok elmondták, a retrospektív tárlat André Kertész hét évtizedes pályafutásának egészét végigköveti, a négy nagyobb szakaszon belül egy-egy technika vagy téma mentén kisebb fókuszpontokat kijelölve. "Alapvető célkitűzésünk az életmű újragondolása volt, kitérve a kevésbé ismert időszakokra és Kertész jól menő éveinek rejtettebb momentumaira is" - hangsúlyozta Michel Frizot.
A tárlat André Kertész Magyarországon készült felvételeivel kezdődik. A fotográfus I. világháborús képei jelentősen különböznek a korabeli haditudósítások fotóitól, de az 1918 utáni - például az úszó alakokról készült - munkákon is szembeötlőek a művész újító törekvései. Ebből az időszakból számos kis méretű kontaktfotó maradt fenn, melyekből az első terem több tucatnyit vonultat fel.
André Kertész: Erzsébet és én (1933) című fotója a fotóművész szeptember 29-én nyíló retrospektív kiállításán a Magyar Nemzeti Múzeumban. A kép zselatinos ezüst nagyítással készült az 1960-as években. Jogtulajdonosa: Collection of Sarah Morthland, New York.
Kertész munkásságának máig legismertebb szakasza az 1925 és 1936 között Párizsban töltött tizenegy év. Mint Michel Frizot felidézte, megjelenésükkor az újdonság erejével hatottak a Párizs André Kertész szemével (Paris vu par André Kertész) című kötetben publikált, személyes hangvételű városfotók, a domború tükörrel készült Torzulások című aktsorozat jelentőségét azonban csak a hetvenes években ismerték fel.
A fotográfus Bölöni György Az igazi Ady című könyvéhez is készített felvételeket, ezek a "szereplő nélküli portrék" a költő kedvelt párizsi helyszíneit idézik fel úgy, mintha Ady épp az exponálás előtt sétált volna ki a képből. Kertész művésztársairól is fotografált "tárgyportrékat", melyek például Piet Mondrian vagy Fernand Léger személyiségét ragadják meg személyes tárgyaikon, műtermeiken keresztül.
Michel Frizot kiemelte a Kertész és szerelme, Erzsébet 1933-as házassága előtt készült kettős portrét: a képen csak az asszony néz a kamerába, leendő férje őrá tekint. A fotográfus által többször is alkalmazott beállítás mellett azonban a felvétel másról is híres: Kertész később több részletnagyítást is készített belőle, előbb kettejük arcát, majd felesége vállán nyugvó kezét kiemelve.
Az 1936-tól Kertész halálig, 1985-ig tartó amerikai korszakot a francia kurátorok két részre bontották. A New Yorkba költözés eleinte kevés sikert hozott a fotográfusnak, aki anyagi helyzetét csak a House and Garden című magazinnak végzett "rabszolgamunkával" tudta stabilizálni; igazi értéket hordozó képeket szinte csak magának készített.
A fordulatot az 1963-as év hozta, mikor több nagy kiállításra is meghívást kapott és Párizsban rábukkant francia korszakának elveszettnek hitt negatívjaira. Bár Kertészre addig is jellemző volt, hogy egy-egy témájához pályafutása során többször is visszatért, a régen látott képek újabb ösztönzést jelentettek számára - idézte fel Michel Frizot.
A fotóanyagot igazi különlegességként Kertész színes polaroid képei zárják, ezeken az idős művész elsősorban felesége elvesztését próbálja feldolgozni. Külön terem vonultatja fel a harmincas évek nagy jelentőségű fotómagazinjait, majd a kiállítás utolsó termének kisfilmjén a csaknem 90 éves André Kertész is felbukkan munka közben.
Kertész képek. Kertész és Magyarország címmel az MNM kamaratárlat és konferencia keretében is feldolgozza a világhírű fotográfus hazai recepcióját. A december 31-ig látogatható kiállítás számos kísérőprogramjáról a www.andrekertesz.hu honlap nyújt részletes információkat magyar és angol nyelven.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2010
- Az aradi vértanúk özvegyei
- Jan van Eyck és a Rózsa-regény
- A végzetes vonzerejű asszony
- Rosszéletű nők kalandjai a szabadságharc idején
- Hová lettek a bűnösök?
- Erős, mint a Bors, avagy az első magyar munkásmozgalmi kalandfilm
- A mélység titka: magyar roncskutatók víz alatti kalandjai Fokvárostól a Balatonig
- Az eredeti Széchenyi az igazi
- Charles Lindbergh pálfordulása a technikai vívmányoktól a környezetvédelemig
- Kis híján a világűrben ragadt az első női űrhajós 18:05
- Kockázatos tervei rendre sikerre vitték Nelson admirálist a tengeri csatákban 16:05
- A véres polgárháború, amely megihlette a Sárkányok háza alkotóját 10:30
- Már az 500. kiállítást tartja a népszerű Nyitott Műhely 10:25
- Uralkodására visszagondolva csak nosztalgiát érzett Uganda egykori diktátora 09:50
- A Párt és a forradalom között egyensúlyozva igyekezett konszenzust találni Nagy Imre 09:05
- A Szovjetunió mellett Csehszlovákia és Jugoszlávia felé is jóvátétel terhelte Magyarországot tegnap
- Több ezer embernek kellett elhagynia otthonát a Pinatubo kitörése miatt tegnap