Egon Schiele portréi és önarcképei Bécsben
2011. február 17. 09:22 MTI
Új megközelítésben mutatja be Egon Schiele életművét a bécsi Belvedere Galéria: a múzeum mától látogatható tárlata elsőként állítja a portrékat és az önarcképeket a középpontba.
Korábban
Mintegy száz festmény, illetve grafika látható a kiállításon, ebből több mint húszat még soha nem mutattak be ausztriai múzeumban. A június 13-ig látogatható tárlat bemutatja Schiele művészi fejlődésének állomásait és a portréfestészetben elért különleges teljesítményét.
Egon Schiele (1890-1918) az akadémiai stílusú festészettől jutott el sajátos expresszionista kifejezésmódjáig, a portréfestészet hagyományos felfogásától a műfaj újraértelmezéséig. A bécsi expresszionizmusra jellemző módon modelljei lelki világát is megpróbálta megjeleníteni a vásznon. A portrék és az önarcképek között kölcsönhatás is felfedezhető, Schiele gyakran saját személyiségét vetítette ki modelljeinek ábrázolásában.
A kiállítás a művész és megbízói, támogatói közötti kapcsolatot is bemutatja. Bár élete vége felé Gustav Klimt mellett az egyik legismertebb osztrák festőnek számított, sokáig pártfogói anyagi támogatására volt ráutalva. A sok megbízásra készült portré mellett ennek egyik példája a művész feleségét, Edith Schielét kék ruhában ábrázoló kép is - mondta Agnes Husslein, a kiállítás társkurátora az ORF televíziónak.
A festő felesége ülve című, 1918-as festmény volt az első Schiele-alkotás, amelyet egy múzeum vásárolt meg, mégpedig közvetlenül a művésztől, és később ez lett a Belvedere - akkori nevén Állami Múzeum - Schiele-gyűjteményének alapköve. A szoknya színe eredetileg sokkal színesebb volt, az akkori múzeumigazgató, Franz Martin Haberditzl azonban egyszínű szoknyát akart, így a festő átfestette.
A barokk palotaegyüttesben - Savoyai Jenő hadvezér egykori fényűző bécsi rezidenciájában - működő múzeum a Schiele-festmények egyik legfontosabb ausztriai közgyűjteménye. A kiállítás alkalmából a Belvedere saját gyűjteményének a témába illeszkedő darabjai együtt láthatóak többek között a Schiele-életmű szempontjából kiemelkedő másik két bécsi nyilvános gyűjteménytől, a Leopold Múzeumtól és a Bécsi Múzeumtól kölcsönzött arcképekkel.
Nem került be a kiállítás anyagába Schiele egyik híres portréja, a Wally arcképe című festmény. A kép többéves pereskedés után tavaly került vissza az Egyesült Államokból Ausztriába, a Leopold Múzeumba és jelenleg ott látható. A néhai Rudolf Leopold műgyűjtő gyűjteményéből létrejött múzeum az ősszel, fennállásának tízéves évfordulója alkalmából ugyancsak átfogó tárlatot szentel Schiele művészetének.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
18. Az ENSZ és az Európai Unió
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- 1948 óta a „visszatérés joga” áll az izraeli-palesztin konfliktus középpontjában
- 26 éves az Európai Unió
- Tényleg nem tett meg mindent az ENSZ a magyar ügy érdekében 1956-ban
- Botrányok övezték az egyik legnagyobbb ENSZ-szervezet történetét
- A gázai lőporos hordó - az arab-izraeli konfliktus története
- 10 tény a ruandai népirtásról
- 60 éve lett vége a hidegháború legvéresebb konfliktusának
- Az ENSZ-re sózta London Palesztinát
- Viták a közös európai történelem kapcsán
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap