Visszatérhetnek a Zeppelinek
2011. január 17. 12:26 The Daily Telegraph
Már nem is kell olyan sokat várni, hiszen a legújabb jóslatok szerint 2030-ra hatalmas, környezetbarát, mindennel ellátott lebegő hajókon utazhatunk majd a felhők között.
Korábban
A levegőnél is könnyebb repülés fogalma nem új ötlet, de fejlesztések hosszú ideje – katasztrófák sora óta – nem történtek. 1937. május 6-án a hidrogénnel töltött Hindenburg léghajó 72 utassal a fedélzetén kigyulladt és elégett, miután szerencsésen átrepülte az óceánt. A Zeppelin típusú léghajók használata ezt követően hosszú időre megszűnt, a nagy léghajókat pedig szemétdombra vetették. Igaz, a második világháború alatt is használták őket, de a hidrogéngázt éghetetlen héliummal helyettesítették bennük. Amerika járőrözésre és felügyeletre fejlesztett ki léghajókat, később kisebb széria is készült, melyet főleg reklámozásra vagy városnézésre használtak.
Most, amikor a légterek tele vannak Eurofighter és Dreamliner gépekkel, a léghajó-technológia fejlődése megállt, de ez a stagnálás a közeljövőben változni fog, részben az új építő - és üzemanyagoknak köszönhetően. Működés közben ugyanis az üzemanyag jelenti a legnagyobb költséget. A léghajóknál az emelkedést gáz biztosítja, a repülőkkel ellentétben energia csak az előrehaladáshoz lesz szükséges. Emellett az új energiaforrások, mint például a hidrogén cellák alkalmazásával töredékére csökkenne egy reptér károsanyag kibocsátása.
A forradalom már elkezdődött, néhány hibrid már meg is érkezett. Ilyen a Boeing SkyHook, vagy a British SkyCat, melyek életnagyságú modelljei már repültek is. Ezek a járművek elméletben 500 tonna szállítmány és 5000 utas szállítására lesznek alkalmasak. A hibrid ezen felül bárhol le tud majd szállni, működéséhez nem szükséges kifutópálya. A kérdésre a válasz, hogy vajon miért nem lepték még el az eget ezek a gépek, a fejlesztések és a kutatások árában rejlik. A Pentagon például 1 milliárd dollárt, egyéb cégek pedig körülbelül 400-500 milliót fektetnek az ilyen típusú léghajók fejlesztésébe és előállításába.
A lehetőség így megvan a légiközlekedés forradalmára, már csak a további fejlesztésekre és tesztekre kell várni – azt azonban türelemmel.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Mussolini
- Kosárlabdázással és kertészkedéssel is szívesen töltötték idejüket a legvéresebb kezű diktátorok
- Még a Mussolini-szobrokat is kidobálták az ablakon a Duce letartóztatásának hírére
- A világháborúban és merényletekben is majdnem odaveszett Olaszország diktátora
- Lánya kérését sem vette figyelembe Mussolini veje kivégzése során
- Bukása után a németek feltétlen kiszolgálója lett a korábbi szövetséges, Benito Mussolini
- Szörnyű bosszút állt az olasz nép Mussolini rémuralmáért
- Folytatják a holokausztmúzeum építését az egykori Mussolini-villa közelében
- Merényletek sorát élte túl hihetetlen szerencsével Mussolini
- Az életébe került Mussolini vejének, hogy szembefordult apósával
- Amerika-ellenes tevékenységgel is megvádolták Arthur Millert tegnap
- Csupán 33 napig uralkodott a I. János Pál, a „mosolygós pápa” tegnap
- Ármány és szerelem a Fehér Házban – megjelent a Múlt-kor extra őszi különszáma tegnap
- Luxus a tengeren – Pihenés az úszó szállodákban tegnap
- Műfajteremtő lett a hippikultúrát bemutató Hair musical tegnap
- Hatévesen már komponált, nyolcévesen adta első koncertjét Chopin, a zongoravirtuóz tegnap
- Eredménytelenül szervezett titkos béketárgyalásokat David Ben-Gurion 2024.10.16.
- Valódi városokat és erődöket is alapított Nagy Katalin kegyeltje, Grigorij Patyomkin 2024.10.16.