Megforgatják a konföderációs tengeralattjárót
2010. augusztus 11. 10:06
Bár már 10 éve, hogy kiemelték a Dél-Karolina partjainál felfedezett H.L. Hunleyt, a történelem első, ellenséges hadihajóját elsüllyesztő tengeralattjárójának sorsát még mindig nem tudták megfejteni. A kutatók most a hajótest megforgatásával próbálnak válaszokat keresni a katasztrófa okaira.
Korábban
A kutatók a múlt héten arról számoltak be, hogy már csak egy lépés választja el őket attól, hogy megfejtsék, mi okozhatta a kézzel hajtott tengeralattjáró vesztét, amely azzal írta bele magát a történelembe, hogy 1864 februárjában Charleston mellett elsüllyesztette az unionisták blokádhoz használt hajóját, a Housatonicot. Csakhogy a tengeralattjáró sohasem tért vissza a kikötőbe, és csak 1995-ben találták meg, és 2000-ben emelték ki. A legénység tagjait 2004-bn ünnepélyes körülmények között temették újra.
A vizsgálatokhoz megmozdítják a 23 tonnás hajótestet, és függőleges helyzetben is megvizsgálják; mindez azért is érdekes, mert a Hunleyt megtalálása óta 45 fokos szögben tárolják, pont ahogy 150 évvel ezelőtt belefúródott a homokba a tengerfenéken. A munkálatokat gondosan felügyelik, és egy lézeres letapogató rendszer azt figyeli majd, hogy a burkolat ne repedjen meg. Mindez lehetővé teszi a hajótest átfogó vizsgálatát is - mondta el a sajtónak a restaurálást vezető Paul Mardikian, aki szerint a művelet során több száz különböző résznek kell együtt mozdulnia majd.
Ennek során a kutatók szeretnének választ kapni a kérdésre, hogy mi is történhetett a tengeralattjáróval: egy második unionista hajó végzett velük, vagy az első robbanása okozta-e a süllyedést? Az elsődleges jelek az utóbbira utalnak: lehetséges, hogy a hajóban szépen lassan elfogyott az oxigén, és a legénység megfulladt. Erre utal az is, hogy a feltáráskor nem találták menekülés nyomait.
Az elmúlt 15 évben 22 millió dollárt költöttek a hajóra, ám ez az összeg többszörösen megtérült, többek közt abból, hogy a Hunleyt a laboratóriumban konzervált állapotában félmillióan tekintették meg. Emellett féltucat dokumentumfilm, és egy tévéfilm is hozzájárult a 30 milliós turisztikai bevételhez. A munkálatok azonban tovább folytatódnak, hiszen a szakértők szerint a hasonló hajók konzerválásához és restauráláshoz a legtöbbször évekre van szükség. Így például az 1628-ban elsüllyedt Vasát bár 1961-ben kiemelték, csak három évtizeddel később állították ki.
A tervek szerint a vizsgálatok végeztével a Hunley 2015-re múzeumba kerülhet majd, ám a pontos dátumot egyelőre nem lehet meghatározni.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2011
- Az örökség
- Akiknek tényleg a Balaton a Riviéra
- A közös kód
- Budapesti olimpiai álmok: az 1955-ös fiaskó históriája
- A Délvidék megszállása 1941-ben
- Nyugdíjvita a rendszerváltás után, avagy pedikűrollóval a határozatdzsungelben
- A Meidzsi-reform bevezetése a feudális Japánban
- Lengyel középiskola Balatonbogláron a második világháború alatt
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap