Főnix Budapest felett
2010. május 13. 08:11 MTI
Egy HA-LIX jelű Li-2-es gép landolása volt a Ferihegyi Nemzetközi Repülőtér felavatásának hatvanadik évfordulója alkalmából rendezett ünnepség fő attrakciója a hét végén, felelevenítve, hogy 1950. május 7-én szállt le az első, Budaörsről átrepülő Li-2-es utasszállító Ferihegyen, amivel kezdetét vette a polgári légi közlekedés a repülőtéren. Persze az egy másik Li-2-es volt, HA-LIG jelzéssel.
Korábban
Az MTI a HA-LIX "gazdáját", Hajdú "Fedő" Károlyt kérdezte, hogyan került az ünnepségre egy ilyen öreg madár, szinte új állapotban.
A Szovjetunióban 1939-től kezdve még a háború után is gyártott, összesen mintegy háromezer Li-2-esből a mi HA-LIX lajstromjelű gépünk az egyetlen repülőképes példány. És az, hogy ilyen csodálatos állapotban repked Európa-szerte, egy, a szakmáját kedvelő nagyszerű csapatnak, az "aranyidőket" idéző Goldtimer Alapítványnak köszönhető, amelyet külföldi tapasztalatok alapján 1991. május 26-án alapítottam meg. Működésünket a következő év januárjában kezdtük meg. Első célként egy, a polgári és katonai repülés által már leállított Li-2-es repülőgép életre keltését tűztük ki. A kezdetben HA-LIX polgári jellel, majd honvédségi oldalszámokkal lajstromozott, megkímélten leállított, huszonegy személyes utasszállítót a szolnoki szabadtéri repülőmúzeumban fedeztük fel. A 18433209. gyári számú gépet 1949-ben Taskentben gyártották.
Mi jött ezután?
A lelkes és a repülőgép minden porcikáját jól ismerő csapatunk 1997-ben kezdte meg a különféle hatóságok lejárt engedélyeinek a felfrissítését, majd a különböző átadási procedúrák következtek. Közben pedig Budaörsön belevágtunk az igazi munkába, a gép teljes felújításába, no meg folytattuk az alapítvány életben tartásához fontos szponzorok keresését is.
Sikerrel?
A sokak által kilátástalannak tartott ötéves, fáradságos munka eredményeképpen a HA-LIX 2001. szeptember 21-én levegőbe emelkedett. Rövidesen megkezdhettük az idősek által már hiányolt nosztalgia repüléseket, amelyekre sok fiatal vendég is jelentkezett. A repülések díjaiból és támogatásokból sikerült fejleszteni az alapítványt. Rövidesen kapcsolatba léptünk a hasonló külföldi szervezetekkel is. A kereken 29 méteres szárnyvég-távolságú és 20 méter hosszú gépet természetesen a ma már megkövetelt korszerű műszerekkel láttuk el, de motorjai ugyanolyan 1000 lóerős AS-62-esek, mint az egykoriaké.
Most újként ragyog, de hát mégiscsak hatvanegy éves. Vajon meddig bírja még?
A kötelező nagyjavításig (a D-checkig) még hat éve van hátra. A motorjai még további 450-450 órát repülhetnek, és van egy tartalék motorunk is. Gyártása óta 5462 órát - ezen belül a felújítást követően 335 órát - repült, az utóbbi alatt 785-ször szállt fel, és 2500 embert szállított. A Kármán Tódor magyar-amerikai aerodinamikus tudósról elnevezett gépet kapitány, elsőtiszt és fedélzeti mérnök vezeti.
Hol, merre, hova járnak vele?
Egyebek között az amerikai elődök, a Kármán Tódor közreműködésével tervezett Douglas Dc-3-asok - a Li-2-esek ezek szovjet licencei - három nemzetközi találkozóján szerepeltünk már. Hamburgban például 16 ilyen gép alkotta kötelékben repültünk. A HA-LIX öt külföldi kiállításon vett részt, idehaza 14, külföldön pedig 15 repülőnapon "mutatkozott be".
Mindezt miből?
Jelentős bevételt jelent a reklám és a filmezés is. A gépet ilyenkor lemosható festékkel átfestjük. Legalább fél tucatszor cserélt már külsőt. Volt már horogkeresztes német és vörös csillagos szovjet gép, szerepelt a Nagy Imre és a Made in Hungary című filmekben. Fenntartása évi 3-4 millió forintba kerül, a teljes alapítványé 6-8 millióba. Pedig az önkéntes repülőszemélyzet - 7 kapitány, 3 elsőtiszt, 2 szerelő - térítés nélkül repül. Csak az állandó karbantartó-szerelő kap pénzt.
A HA-LIX az egyetlen oldtimer repülőgépük?
Nem, nem. Ma már az alapítványunk gondoz egy-egy helyreállított Cimbora és Vöcsök vitorlázó-, illetve Po-2 és Gerle motorosgépet is. Rövidesen befejeződik a MiG-15-ös vadászgépünk felújítása is.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2015
- Az amerikai elnökök rettegett ellensége: a "húszéves átok"
- Különös kapcsolatban állt az égiekkel "Erdély Gödöllője"
- „A halál oka ismeretlen” - rejtélyes halálesetek a szocializmus évtizedeiből
- Aki egy ültő helyében száz kisfröccsöt is megivott
- Különös halálesetek a tudomány és a művészet világából
- Férfiaktok és romantikus novellák - hét diktátor furcsa hobbival
- Mit keresett Buffalo Bill Magyarországon?
- Ami kenterbe veri a Trónok harcát: Árpád-házi rémhistóriák
- Az athéni, akinek a fejére esett egy teknős
- Kölcsönös bizalmatlanság jellemezte az antikomitern paktum aláíróit tegnap
- „Dzsingisz nem volt megátalkodott fickó, csak rossz volt a sajtója” tegnap
- 10 érdekes tény a csók kultúrális történetéről tegnap
- Nem volt esélye, hogy bármire is vigye, végül kétszer lett az USA elnöke tegnap
- Koholt vádak alapján hurcoltak kényszermunkára több százezer embert tegnap
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum tegnap
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában tegnap
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén tegnap