Középkori hajóreplika szeli át az Indiai-óceánt
2010. március 11. 11:25
Egy 9. századi hajó pontos másolata indult útnak pár héttel ezelőtt Ománból: a "Maszkat ékköve" Szingapúrba szeretne eljutni. A történelmi és kulturális projekt során a két ország közös tengerészeti örökségét értékelik újra.
Korábban
A projekt során Ománban egy 9. századi arab daut alkottak újjá: a 18 méter hosszú, Maszkat ékköve nevű hajót középkori módszerekkel és technikai megoldásokkal közel egy éven át építették. A tökéletesen illeszkedő gerendákat mésszel kevert kecskezsírral kenték be, míg a négyzetes vitorlák pálmalevelekből készültek.
Az ékkő 18 fős legénységével február 16-án futott ki Ománból, és a résztvevők az utazás során a korabeli navigációs technikákkal illetve a csillagok és a nap segítségével tájékozódnak. Emellett az ég és tenger színének megfigyelése, valamint a madarak és a megfelelő szélirányok követése is segíti őket. Vannak persze modern eszközök is a hajón, ám azokat csak a középkori technikák ellenőrzésére illetve koordinálására használják.
A hajó utazását az érdeklődők az interneten is követhetik: a napi kalandokat a honlap mellett egy twitteren is bemutatják, míg a hajó aktuális helyzete egy interaktív térképen látható. A hajó mostanra 1550 kilométert tett meg, és a tervek szerint Szingapúrba júliusban érkezhetnek majd meg.
Maszkat egyébként az egyik legidősebb település a Közel-Keleten, és az első európai Vasco da Gama volt a városban, aki Indiába tartó útja során kötött ki ott.
Korábban több hasonló hajó útját bemutattuk: az Argo másolata a Peloponnészoszi-félsziget északi partvonala mentén tartott Velencébe, Dublinba pedig egy 11. századi viking hajómásolattal jutottak el. A leghíresebb út Thor Heyerdahl nevéhez fűződik, akinek 2006-ban unokája is tengerre szállt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
3. Az ipari forradalom
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Ausztál kőművesekre, sztrájkok áldozataira és Szent Józsefre emlékezünk május 1-jén
- A bálnavadászat brutális gyakorlata olajozta be az ipari forradalom fogaskerekeit
- Az ipari forradalom szennyezésének legkorábbi nyomait mutatták ki a Himalája gleccserében
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- Száz évre romba dőlt a kínai gazdaság, miután a britek megszerezték a tea titkát
- Egy chicagói sztrájk halálos áldozatainak emléknapja volt eredetileg május 1.
- Gőzerővel indította el az ipari forradalmat James Watt találmánya
- Meglepő vége lett a ló és a gőzmozdony versenyének 1830-ban
- Mi volt az angol ludditák igazi célja a géprombolással?
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.